Igualtat demana perdó a les víctimes pels errors de les polseres

La delegada contra la Violència de Gènere afirma que dels 30 milions de geolocalitzacions al dia que fan les polseres només hi ha 120 incidències.

Igualtat demana perdó a les víctimes pels errors de les polseres

Europa Press/Eduardo Parra

2
Es llegeix en minuts
Patricia Martín
Patricia Martín

Periodista

Ubicada/t a Madrid

ver +

La delegada del Govern contra la Violència de Gènere, Carmen Martínez Perza, va ser la persona designada per l’Executiu per donar les primeres explicacions detallades sobre les fallades detectades en les polseres de control telemàtic de maltractadors destapats per la fiscalia i que han posat en qüestió aquest sistema pioner de protecció a les víctimes i la gestió realitzada pel Ministeri d’Igualtat. En una llarga compareixença, la delegada va reconèixer que el servei té errors, al seu parer de poca «envergadura», que se «solucionen». Per exemple, va assegurar que només es detecten un 0,0004% d’incidències (120 al dia) en els 30 milions de geolocalitzacions que els dispositius realitzen al dia al seguir els moviments de 4.730 víctimes i els seus agressors (dades fins al 31 d’agost). «Cap servei que depengui de la tecnologia és infal·lible. El més important és que s’activa una resposta immediata per a cada dificultat i que no hi ha hagut cap assassinat d’una dona portadora», va voler repetir una vegada i una altra.

Cada 15 segons

Martínez Perza va indicar que amb l’antic sistema, gestionat per Telefónica, s’actualitzava la geolocalització de víctima i agressor cada dos minuts. Ara, amb la plataforma gestionada des de febrer del 2024 per Vodafone, es realitza cada 15 segons. «Això es tradueix en moltes alarmes, però ho hem solucionat perquè hem ajustat millor el moment en què hem de comunicar-nos amb la víctima [...], perquè ens importa la seva intranquil·litat i el seu benestar», va argumentar. Precisament, les falses alarmes recurrents i el xiulet «tan alt» de les polseres són una de les principals queixes de les usuàries, així com els errors en la localització de l’agressor i la falta de cobertura.

Notícies relacionades

Davant d’aquesta situació, la delegada va començar demanant disculpes «a totes aquelles dones supervivents de la violència masclista que se senten inquietes per la situació que estem vivint». Així mateix, va reconèixer que, durant la transició del servei de Telefónica a Vodafone, de novembre a desembre del 2024, es va produir «una dificultat temporal» per obtenir la informació en «certs procediments puntuals». En concret, en els judicis per trencament de condemna o ordre d’allunyament, «no per delictes de violència de gènere», va reblar.

Es tracta dels errors que va destapar la fiscalia en la seva memòria anual, que va assenyalar que, com que durant uns quants mesos els jutjats no van poder corroborar els moviments dels agressors, es van concedir «una gran quantitat» d’absolucions i sobreseïments provisionals. Arran de l’enrenou que va provocar aquella alerta, el ministeri fiscal va voler aclarir que la «majoria» dels casos es van reobrir i es van jutjar una vegada es van recuperar les dades. Martínez Perza va indicar que ha demanat a la fiscalia saber en quants casos es basa la seva advertència, però no ha obtingut resposta.

Temes:

Govern Arran