Transport ferroviari
"Tres hores d’anada i tres de tornada en el millor dels casos"
El primer dia de talls de l’R2 Sud va sumar satisfacció a Renfe i resignació en els usuaris. La directora general de Transports i Mobilitat va assegurar que les primeres hores amb el servei interromput van funcionar "bastant bé".

Els autobusos copaven ahir al matí el passeig de Vilafranca de Sitges, una de les principals vies d’accés al famós municipi del Garraf des de la C-32, i feien més difícil del que ja és habitual la circulació rodada en aquest punt. Als busos de la línia e16 amb direcció Barcelona que surten cada dia s’hi sumaven ahir una part important dels 55 busos que contracta Rodalies per cobrir el trajecte entre aquesta localitat i Gavà.
I és que la circulació ferroviària tampoc va ser fàcil ahir al matí. Tal com estava previst, es va interrompre la circulació en tren entre aquestes dues poblacions del sud de Barcelona per les obres a l’estació de Castelldefels, on s’està ultimant la reordenació de les vies, així com diverses millores als accessos al baixador. Els treballs es prolongaran tota la setmana, així que la normalitat al corredor sud de Rodalies no tornarà fins dilluns vinent, 29 de setembre.
En declaracions als mitjans de comunicació, la directora general de Transports i Mobilitat de la Generalitat, Susi López, que es va desplaçar ahir fins al municipi del Garraf, va assegurar que es tracta d’"un tall important perquè afecta pràcticament un 10% dels usuaris de les línies de Rodalies", tot i que creu que les primeres hores van funcionar "bastant bé" i amb "bastanta agilitat". La directora general es va mostrar orgullosa d’haver "afinat moltíssim" els plans alternatius de transport davant aquest tipus de talls l’últim any.
Reduir viatges "no essencials"
López també va afirmar que la data escollida per a la interrupció del servei, que coincideix amb les festes de la Mercè a Barcelona i el dia festiu de Santa Tecla a Sitges, haurien d’ajudar a reduir l’impacte en els usuaris habituals del servei, i va fer una crida per reduir els "desplaçaments no essencials". La directora general, de fet, va assegurar que "un de cada dos viatges" a Rodalies es fan per raons personals diferents de l’estudi o de la feina. Aquesta afirmació va irritar la portaveu de la plataforma Dignitat a els Vies, Anna Gómez Llauradó, que assegura que els usuaris es mouen "per obligació". "No tenim més remei. Estan jugant amb una cosa tan bàsica com la nostra supervivència", va etzibar la portaveu, que va denunciar que aquest tall està "molt més mal muntat que el de Roda" de Berà i que afecta especialment les poblacions del sud de Tarragona. "Són tres hores d’anada i tres de tornada en el millor dels casos. Ens rebentaran", va denunciar.
Per la seva banda, Antonio Carmona, portaveu de Renfe a Catalunya, es va expressar en termes semblants a la directora general López, i va assegurar que s’està donant "una bona fluïdesa del passatge que va de l’estació cap als busos" i viceversa. Carmona va defensar que no era possible desviar els serveis regionals per Vilafranca, com s’ha fet en altres ocasions, a causa de les obres que també s’estan produint en aquest tram i que "causarien més retards que el mateix transbord a Cunit", des d’on ara surten autocars directes cap a la Zona Universitària de Barcelona.
Afectacions futures
Notícies relacionadesAquesta interrupció del servei, a més, es presenta com una prova davant les obres de manteniment previstes als túnels del Garraf, entre Castelldefels i Sitges, que tenen previst tallar la circulació de trens en una de les vies durant tres mesos del primer semestre de l’any que ve. Carmona assegura que hi haurà "circumstàncies diferents", ja que en aquestes obres "disposarem d’una via, de manera que haurem de veure el servei ferroviari que podem donar, com s’ha de complementar o si les obres de Vilafranca estan ja en part finalitzades" aleshores, va explicar. La directora general López, per la seva banda, va afirmar que prendran nota de com funciona el transport alternatiu d’aquesta setmana per "fer millor" el tall futur.
Entre els usuaris es barregen reaccions de sorpresa i resignació, sobretot per als usuaris que han d’arribar fins a parades situades entre Sitges i Gavà. Es tracta de les estacions de Garraf, Castelldefels Platja i Castelldefels. L’opció per a aquests viatgers és un autocar, previst cada mitja hora, que s’atura en totes aquestes parades, cosa que obliga els autobusos a accedir fins al poble de Garraf, només accessible a través d’un tram de carretera de revolts de la C-31.
- Previsió estacional Catalunya s’endinsa en una tardor amb un 70% de probabilitats que faci més calor del normal i amb gran incertesa sobre les pluges
- Crim sense aclarir La jutge de Sabadell que investiga l’assassinat d’Helena Jubany reobre el cas contra Ana Echaguibel
- Observatori Social de l’Habitatge Prensa Ibérica-Santander Enquesta: Els espanyols exigeixen facilitar la construcció d’habitatges i agilitar el desallotjament d’okupes
- Iniciativa solidària Barcelona llança el seu Districte 11 per a Palestina amb Gay com a regidora i 1,5 milions de pressupost
-
Ofert per
- Apunt No ens semblava bé que Lamine guanyés
- Fitness Beach Gavà. Vida saludable La festa del fitnes torna Gavà amb un matí de ioga, ball i ‘stretching’
- Barcelona, protagonista Megaprofe acosta la IA a milers de professors i alumnes a Espanya
- BÀSQUET Chus Mateo assumeix el relleu de Scariolo a la selecció
- Contracrònica de la Pilota d’Or Una gala amb ADN culer