Els tallers de Ripoll permetran reparar trens sense passar per BCN
La nova instal·lació de Renfe, amb un pressupost de 16,6 milions per construir-la, serà clau per al manteniment de l’R3. Donarà feina a unes 50 persones i atendrà un parc de 32 combois.

Ripoll es prepara per ser en un punt clau del manteniment ferroviari de la línia de Rodalies R3 entre Barcelona i Puigcerdà. L’obertura dels futurs nous tallers de Renfe a la zona de l’estació del municipi permetrà que els trens puguin sotmetre’s a reparacions i revisions sense haver de desplaçar-se a altres centres de l’àrea metropolitana de Barcelona, de manera que s’evitin colls d’ampolla i s’agilitzin els processos de manteniment.
Sobre el terreny ja es pot veure l’inici de les obres, que porten a terme la unió temporal d’empreses formada per Copisa, Infesa i CRC, i compten amb un pressupost de 16,6 milions d’euros: s’ha tancat el perímetre de l’espai i s’han iniciat els treballs per extreure l’amiant i demolir una nau d’Adif sense servei. Aquí s’hi construirà l’edifici d’un nou taller que disposarà de l’equipament industrial adequat i s’hi instal·laran dues noves vies de 210 metres de llargada que permetran crear quatre posicions de manteniment per a trens de 100 metres. L’actual taller provisional es dedicarà a la revisió de les rodes, amb la instal·lació d’un torn de fossa.
Necessitat al territori
Els futurs tallers, que donaran feina a unes 50 persones, permetran atendre un parc de 32 trens d’aquesta llargada cada 20 dies, el temps que es triga a portar a terme cada cicle de manteniment. Amb això es preveu descongestionar a més els tallers actuals de Renfe. A Catalunya hi té 14 centres de manteniment. Renfe presentarà els pròxims dies el Pla Director d’Instal·lacions Industrials, que preveu, a més de la de Ripoll, actuacions d’ampliació dels tallers de Vilanova i la Geltrú i la construcció noves instal·lacions en llocs com per exemple Manresa.
La construcció de la nova base de Ripoll ha sigut un projecte àmpliament reclamat per les plataformes d’usuaris del tren i pels veïns, igual que Perquè no ens Fotin el Tren, l’associació Promoció per al Transport Públic (PTP) i El Ripollès Existeix, que han sol·licitat l’agilització de les obres per reduir les incidències i els temps d’espera en la reparació dels trens mitjançant la prestació d’un servei més pròxim. El govern municipal, però, discrepa sobre el projecte final, ja que considera que l’edifici és massa gros tenint en compte la zona cèntrica on es troba.
Més pressió
La necessitat d’uns tallers cobra una vital rellevància davant el tall de la línia R3 de Barcelona a Vic, que impedirà que els trens avariats puguin anar als tallers de la conurbació de Barcelona. "L’R3 queda lluny, i els trens que es dirigeixen avui dia als tallers han de passar per altres línies i coincideixen en el coll d’ampolla de l’entrada a la gran ciutat", explica el portaveu de la plataforma Perquè no ens Fotin el Tren, Marc Janeras.
La necessitat de tallers emplaçats al territori es va fer patent durant la primera fase de les obres de desdoblament entre Parets del Vallès i la Garriga, la tardor del 2023, quan el tall de la línia va impedir durant més de tres mesos que els trens accedissin als tallers de Barcelona. Llavors l’actual taller provisional de Ripoll va fer les funcions de manteniment. En aquesta ocasió el tall serà de 16 mesos i més endavant el desdoblament de via haurà de continuar cap a Vic, fet que posa més pressió a la posada en marxa d’unes dependències ben equipades per poder prestar el servei adequat.
El taller encara no estarà disponible per al tancament de l’R3 el 7 d’octubre, ja que es preveu que començarà a funcionar durant el segon semestre de l’any que ve. Per això Renfe i Adif s’han coordinat per fixar "mesures de reforç" en les actuals instal·lacions i fer el manteniment de les unitats que quedaran "tancades" durant el tall.
Notícies relacionadesTradició ferroviària
Per a Janeras, "a Ripoll hi ha una llarga tradició ferroviària que s’ha de mantenir i que també contribuirà en l’economia i la dinamització de la població". La disponibilitat d’espai a la zona de l’estació de Ripoll permet la ubicació de la base de manteniment. Això és perquè en aquest punt hi confluïen antigament dues línies: la de Granollers a Vic, que es va prolongar a Ripoll i Sant Joan de les Abadesses per transportar carbó, i l’eix transpirinenc de Ripoll a Puigcerdà. Una part de la població vivia d’aquesta activitat. Va caure el tràfic de mercaderies i el ramal cap a Sant Joan va deixar de funcionar, de manera que la línia es va quedar amb un únic traçat, l’actual, amb una sola via, de Barcelona a Puigcerdà.
- Aquest cap de setmana L’arribada d’un raig polar aquest cap de setmana provocarà un descens tèrmic de fins a 10 graus i donarà pas a la tardor de forma abrupta
- La vida s’obre pasa la Ciutat dels Morts
- El Mundial canvia la manera de comptar
-
Ofert per
- El robatori de coure a Montjuïc deixa a les fosques un miler d’esportistes
- Qui és Ada Lluch, la 'influencer' catalana afí a l'extrema dreta que es fotografia amb Donald Trump: "Si us plau homes, protegiu-nos"
- Sobreviure sense Lamine Yamal
- Els Reis reforcen la posició d’Espanya sobre Gaza davant el món àrab
- El límit salarial del Barça s’enfonsa
- Illa: "Si català i basc no són oficials a la UE, és perquè el PP va fer trucades"