Marlaska defensa el pacte d’Estat sobre canvi climàtic

El PP acusa el Govern d’anar "en xancletes" mentre "Espanya estava en flames" i Vox qualifica la proposta de "monumental xorrada".

Marlaska defensa el pacte d’Estat sobre canvi climàtic

Chema Moya EFE

2
Es llegeix en minuts
Juan José Fernández

Ha arribat el moment de posar-se d’acord davant una crisi climàtica que pot repetir o fins i tot multiplicar les dantesques escenes del mes d’agost. "Mentre no l’abordem, la realitat del canvi climàtic, li agradi a qui li agradi, pot fer que el que abans passava cada 500 anys ara passi cada 15 anys", va advertir ahir Fernando Grande-Marlaska. El ministre de l’Interior va comparèixer al Congrés a petició pròpia. L’objecte formal de la cita era explicar la gestió del Govern davant l’onada d’incendis d’aquest estiu, però l’objectiu principal va ser defensar la necessitat d’un pacte d’Estat contra el canvi climàtic.

Justifica aquesta necessitat, va afirmar el ministre, sinistres que "es veuen redimensionats en durada, virulència, freqüència i complexitat per l’emergència climàtica". Marlaska creu que en aquest moment "la societat ens demana consens i compromís". Ho va dir per justificar convocar tota mena d’entitats per "continuar reforçant el sistema de protecció civil" amb el pacte d’Estat.

"Que tots ens asseguem per parlar d’aquest pacte d’Estat és una obligació i una necessitat", va concloure el ministre. Però el pacte d’Estat li sembla a Vox una "monumental xorrada", en paraules del seu portaveu en la Comissió d’Interior, Ignacio Gil Lázaro. L’oposició més dura al pacte d’Estat va ser desplegada per la formació d’ultradreta, per a la qual l’origen del problema està que "l’Estat autonòmic no serveix, per car, insolidari i ineficaç" i que "Espanya necessita un estat fort i eficient".

Abans, al llarg de la sessió de la Comissió, a Vox li havien caigut a sobre no poques al·lusions al seu negacionisme i la ineficàcia dels seus consellers autonòmics implicats en gestió del medi ambient. Algun d’ells, com el d’Extremadura, Ignacio Higuero –que ha dimitit recentment per falsificar el seu títol–, vinculat estretament al món de la caça, substituït per un conseller del PP advocat de la Federació Extremenya de Caça... i interessos cinegètics van promoure el greu incendi de les muntanyesde Jarilla, a Càceres, va recordar el portaveu de Sumar i dirigent comunista, Enrique Santiago.

Especialment afectada

Marlaska va expressar en la compareixença la seva "absoluta ratificació i confirmació" de la directora de Protecció Civil, Virginia Barcones. L’exigència de la seva dimissió va ser l’eix de la posició defensada pel Partit Popular amb la seva portaveu, la diputada d’Ourense Ana Vázquez, que es va mostrar especialment afectada pels danys que va patir la seva terra.

Notícies relacionades

Vázquez va resumir en un eslògan, "Espanya estava en flames i vostès anava en xancletes", l’argument popular que l’Executiu només va prendre mesures després que el líder del PP, Alberto Núñez Feijóo, amb les seves exigències públiques de mitjans, "el tragués a vostè de la seva hamaca de Lanzarote", va acusar Vázquez.

Per Esquerra, Francesc Marc-Álvaro va lamentar l’"espectacle trist" de les invectives de l’agost entre polítics de l’oposició i el Govern. I Mikel Otero, d’EH-Bildu, va llançar una proposta de reflexió: "Si tots els mitjans tècnics ho feien bé, ¿com és que s’han cremat 400.000 hectàrees?".