Forma ‘interurbis’

Final de les concessions. Avancem cap a la tarifació integral intentant superar esquemes de corones mitjançant el pagament per quilòmetre. El bo jove contribueix a la insospitada popularització de l’autobús. El bus no pot presumir d’ecològic, ràpid ni eficaç, i no obstant, contribueix a la mobilitat col·lectiva recolzant-se en l’existent –les calçades ja estan esteses– i no exigeix grans inversions. Curtterminista però barat i versàtil, un autobús nou costa només 400.000 euros. Un tramvia, 10 vegades més, i un metro, cent.
Els viatgers busquen el seu a l’Estació del Nord. És un edifici fabulós, compartit amb un poliesportiu i la Guàrdia Urbana. Funcionava amb façana a llevant, com un baixador de poble. El 1910 gira i s’amplia, aixecant un superb arc de ferro que donava accés a les andanes i encarava la Barcelona de l’Exposició Universal. Un nou Portal Nou. Remet a una poderosa idea de Catalunya ciutat amb què la Mancomunitat, des de 1916 fins a 1922, va connectar 405 pobles per telèfon. Tots amb escola i biblioteca. Ciutadà primer, empreses després. L’estació ofereix un aspecte brut, sinistre a l’acostar-s’hi. No sols per les obres de redecoració. Vint taules de ping-pong dormen en desordre sota la gran portalada. Els conductors es deixen abordar –¿Com veuen això de les concessions, senyors?– Amb suspicàcia i un acudit vell. Les set paraules més terrorífiques de la llengua anglesa: "Soc del govern i vinc a ajudar". –A veure el repartiment, perquè hi ha concessions que...–freguen índex i polze– i d’altres que no. Celebren el carril bus de la Diagonal i resen perquè acabi la Sagrera. –¿Què podria millorar? –La informació. I després el ferm, l’amplada del carril bus, la gestió del territori. Tant esdeveniment esportiu, festa de barri i carrer tallat a discreció. Està bé pacificar però aquí donem servei al país sencer. Ah, i les condicions laborals. –¿Què més? –Mira on som. Ves a veure l’estació de Saragossa. O la d’Oviedo. Tornes i seguim.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Tornada a les aules Maribel Tarrès, directora d’institut: «M’agradaria que Educació retirés la prohibició total dels mòbils»
- Educació La sincera crítica d'una mare pel cost de 'La tornada al col·le': "Ens han demanat vuit llibres i no sap ni llegir ni escriure"
- La periodista que va dinar amb Mazón vol que es posi el focus en els que decidien
- Suport a Sánchez com a líder i candidat a la presidència
- Un Barça instal·lat en el caos
- Successos Una passatgera del bus bolcat a Santa Susanna: «El conductor estava marejat abans de l’accident»
- GP DE CATALUNYA Els Márquez, feliços: Àlex guanya i Marc (gairebé) es corona
- Centres penitenciaris Una agressió sexual a Lledoners i un atac múltiple a funcionaris de Brians 2 en només dues setmanes
- Després de l’estiu Els veïns de Bellvitge es retroben en les seves festes: «Venim pels nens, però ens provoca nostàlgia»
- Accident de trànsit Un autocar bolca a la C-32 a Santa Susanna i deixa 53 persones afectades, tres d’elles greus