El Roig Arena obre les portes a València per fer-se amb els grans recintes d’Europa

Més d’un milió de persones passaran durant el primer any per aquest pavelló multiusos situat al sud de la capital valenciana i destinat a l’esport, la música i els esdeveniments corporatius. El 75% de les entrades ja s’han venut i es preveu que l’impacte econòmic sigui de 150 milions d’euros anuals.

El Roig Arena obre les portes a València per fer-se amb els grans recintes d’Europa

Francisco Calabuig

4
Es llegeix en minuts
AMAPARO SORIA

El que un dia va ser el somni de l’empresari Juan Roig, president de la cadena de supermercats Mercadona, ja és un motor econòmic per a la ciutat de València. El Roig Arena, espai dedicat a l’oci en gairebé totes les seves variants, ultima tots els detalls per oferir el seu primer espectacle dissabte vinent. Serà un homenatge a Nino Bravo pel qual passaran una vintena d’artistes per oferir versions del cantant d’Aielo de Malferit, una bona metàfora del que aquest espai està destinat a ser: un recinte local amb ambició internacional.

La inversió ha sigut de 400 milions d’euros, cent més dels previstos i sufragats íntegrament pel president de Mercadona. La pandèmia, la guerra d’Ucraïna i la inflació han sigut determinants i han obligat tot l’equip a adaptar-se a una conjuntura internacional que tenia ecos en aquesta infraestructura que canviarà el mapa de l’oci en l’autonomia.

No obstant, la inversió és més ambiciosa, ja que el Roig Arena no és només un recinte, és un "projecte de ciutat", on s’inclou el mateix Arena, però també un pàrquing públic (20 milions), l’escola pública Les Arts (8 milions), i l’enjardinament de 40.000 metres quadrats on s’ubicarà el parc de l’Afició del València Baket (7 milions).

La resta del pressupost es concentra en un espai per a 20.000 persones. És una obra que marca una fita des del punt de vista tecnològic i es posiciona en l’avantguarda europea d’espais per a espectacles, amb una acústica interna i externa que evita molèsties fora i garanteix una bona experiència dins, i una sostenibilitat energètica visible en el disseny de la construcció.

"És un recinte que aspira a l’elit europea; s’ha fet una inversió responsable a les demandes socials, Juan Roig tenia clar el que volia donar a València, al País Valencià i a Espanya i totes les millores que s’han demanat, les ha acceptat", va explicar ahir Víctor Sendra, director del Roig Arena, en la primera roda de premsa oferta ja al pavelló.

Serà la llar del València Baket i acollirà, només aquesta temporada, més de 200 partits, des de concerts fins a partits i esdeveniments corporatius. En total, s’estima que fins al setembre de l’any vinent passin per allà més d’un milió de persones. No és una previsió fútil; està basada en dades objectives que Sendra ha proporcionat com a màxim responsable de la infraestructura que dota d’una nova dimensió la música, l’esport i la gastronomia.

El 75% d’entrades venudes

Només en el seu vessant musical, "el ritme de venda dels 60 esdeveniments en comercialització és molt positiu, s’han venut el 75% de les entrades dels esdeveniments anunciats, amb 14 esdeveniments que ja han esgotat totes les entrades", va remarcar. L’aforament varia entre els 20.000 que caben al recinte central fins als 2.000 que pot acollir l’auditori.

En aquest sentit, el primer examen serà aquest dissabte, quan se celebri Bravo, Nino, un dels concerts que va esgotar les entrades en qüestió d’hores. Com aquest, ja no hi ha entrades per a Camilo, Manuel Carrasco, dos de Joaquín Sabina (dels tres programats), Anuel AA, The Waterboys i Dani Martín, entre d’altres. "València és una potència musical, és una localitat per tenir en compte per a les gires de grups i artistes internacionals. Per ara són 600.000 persones les que disfrutaran de la música aquesta temporada al Roig Arena, un impacte més que positiu per a la ciutat", ha dit Sendra. De totes les entrades venudes, el 25% són de fora del País Valencià.

València Basket, "prioritari"

En la seva faceta esportiva, el Roig Arena serà la llar del València Basket, que aquesta temporada té els seus dos equips, el masculí i el femení, disputant la Lliga nacional i l’Eurolliga, a més d’acollir la Copa del Rei en les pròximes dues temporades. Per disfrutar de cada partit, l’aforament és de 15.600 persones i aquesta temporada s’ha batut el rècord històric al comptar amb 14.500 abonats.

Per a aquesta doble faceta entre estadi i recinte de concerts, Sendra va explicar com serà la reconversió, que es produirà en qüestió d’hores: "Si a la nit se celebra un concert, immediatament després començarà a desmuntar-se la instal·lació perquè diumenge a les 9 del matí estigui a punt per celebrar-se un partit".

Una agenda minuciosament mesurada i que funciona com qualsevol Arena del món. Hi han recorregut per aprendre com fer les coses, quines necessitats hi ha i com resoldre-les. "No volem comparar-nos, el que queda clar és que tenim el recinte que volíem", va explicar Sendra, i va afegir que Juan Roig "està orgullós de cada un dels euros que ha invertit".

La gastronomia, un pilar

El director també va apuntar a la importància de fusionar els espectacles amb la gastronomia. En concret, es poden menjar paelles fetes amb llenya al restaurant Poble Nou i degustar plats tradicionals a l’Ultramarinos Roig, tots dos gestionats pel xef Miguel Martí, al capdavant de la cuina central.

A més, s’ha dissenyat un mercat gastronòmic on s’ubiquen la resta de firmes valencianes com Hundred Burgers, Mesedora amb els seus tradicionals entrepans, les truites i croquetes d’Adicto i Adicta, les pizzes i coques valencianes de Per Me, les hamburgueses de pollastre de Xé Chicken, els frankfurts de Maverick’s i la carta asiàtica de Dichō.

Notícies relacionades

Un procés de vuit anys

El camí ha sigut llarg. L’origen se situa en la temporada 2016-2017, quan el València Basket va guanyar la Lliga i es va plantejar crear un recinte d’acord amb la nova dimensió del club. Només un any després, l’Ajuntament de València va aprovar el projecte i el 2020 van començar les obres, que han durat fins aquest any. Al juliol es va fer el primer examen amb un concert per a 10.000 convidats, on tota la infraestructura va funcionar a ple rendiment.