Mobilitat

Catalunya entrenarà la IA per a la conducció autònoma

La Generalitat participa, amb una trentena més d’institucions, en la iniciativa, que forma part del projecte europeu Elliot.

Territori facilitarà la plataforma física i les dades de la xarxa de carreteres de la seva titularitat

Catalunya entrenarà la IA per a la conducció autònoma
2
Es llegeix en minuts
Glòria Ayuso
Glòria Ayuso

Periodista

Especialista en economia i sostenibilitat, economia blava, transició cap a una economia descarbonitzada.

ver +

La xarxa de carreteres de la Generalitat servirà com un banc de proves per a la intel·ligència artificial (IA) aplicada a la conducció autònoma, la gestió de les carreteres i la seguretat viària. El Departament de Territori facilitarà la plataforma física i les dades de la xarxa de la seva titularitat per desenvolupar algoritmes i testar models relacionats amb la conducció autònoma i el monitoratge de la infraestructura. En concret, es proporcionaran dades de l’inventari digital de les carreteres i la telemetria i les càmeres d’inspecció dels vehicles dels equips de conservació de la xarxa viària del Departament. Totes aquestes dades serviran per entrenar models i simuladors de conducció autònoma.

La iniciativa forma part del projecte europeu Elliot sobre intel·ligència artificial. La Generalitat participa juntament amb una trentena d’institucions, universitats, empreses i centres d’investigació de 12 països europeus en aquesta iniciativa de quatre anys, i amb un pressupost de 25 milions d’euros finançats pel programa Horizon.

La Generalitat és titular de la meitat de la xarxa viària del territori, tant de les carreteres de les xarxes bàsiques com les comarcals, excepte les reservades a la titularitat de l’Estat. En total sumen gairebé 6.000 quilòmetres de xarxa. La conducció autònoma i la gestió de carreteres és un dels aspectes destacats d’un programa que entronca amb l’estratègia de desenvolupar noves capacitats de la IA a Europa.

El projecte Elliot es basa en el desenvolupament de models fundacionals multimodals generalistes oberts, és a dir, sistemes d’IA dissenyats per aprendre coneixements i patrons generals a partir de grans quantitats de dades de tot tipus, com imatges, informació, senyals de sensors, sèries temporals i dades satel·litàries. La intel·ligència artificial haurà de ser capaç de transferir tot el coneixement cap a diferents tasques específiques.

En aquest programa hi participa el superordinador MareNostrum –el superordinador més potent d’Espanya, i un dels més potents d’Europa–, juntament amb altres de la infraestructura europea de supercomputació, com el JUPITER, Leonardo i LUMI, i el Centre Nacional de Supercomputació de Suïssa.

Més seguretat

Notícies relacionades

Paral·lelament, el Servei Català del Trànsit porta a terme la implantació de diverses iniciatives basades en l’aplicació de la IA per millorar la seguretat a la xarxa de carreteres. D’una banda, s’està desenvolupant un sistema d’intel·ligència artificial predictiva per informar del risc d’accident en l’AP-7, en concret en el tram comprès entre el Vendrell i Granollers. El sistema, que s’està treballant juntament amb la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), ja prediu la intensitat del trànsit i la velocitat.

Així mateix, s’han impulsat dos sistemes pioners per reduir els accidents que funcionen a partir del reconeixement d’imatges basat en la IA: un per alertar de la presència de ciclistes dins de túnels i l’altre per avisar els conductors de la presència de fauna a la carretera.