Prou de bretxes

Els nostres experiments en centres educatius i empreses demostren que el valor social STEAM existeix, tot i que masculinitzat

Mireia Del Pozo

Mireia Del Pozo / EL PERIÓDICO

2
Es llegeix en minuts
Mireia Del Pozo
Mireia Del Pozo

Premi Mundial Pau en Igualtat. Consultora d'empresa

ver +

Escollir estudis no sempre és una elecció pròpia, influirà en la nostra economia, a causa del valor econòmic que la nostra societat i sistema laboral han atorgat a cada feina. Aquesta economia s’arrossegarà tota la nostra vida (pensions) i ens portarà a tenir més o menys independència econòmica.

La socialització porta les adolescents a prendre camins de vegades contraris a la seva voluntat per la pressió de l’entorn. M’explico amb un exemple real experimental que fem el Centre d’Estudis de les Dones d’Europa (CEDE), que presideixo. Fa cinc anys ens vam reunir amb un grup de noies que començaven els seus estudis a la Universitat Pompeu Fabra. Carrera científica, nova creació. Només el nom feia por: per llarg i quantitat de paraules tècniques que contenia. Nombre d’inscripcions: doble d’homes que de dones exactament. Les universitàries, a porta tancada, ens van explicar impediments que havien trobat. ¡Elles ho havien aconseguit! Moltes de les seves amigues s’havien quedat pel camí, i no per nota. El primer gran obstacle: les famílies. ¿Vols dir que això és el més adequat per a tu? ¿Seràs capaç de fer-ho? ¿Val la pena complicar-te la vida? ¿I si estudiessis tal altra carrera?

Imaginem que cada dia el nostre entorn més pròxim ens qüestiona una decisió vital, arribant a posar en dubte la nostra vàlua i afectant l’autoconfiança i autoestima. Pressió que porta mals rotllos, distanciament familiar, violència psicològica...

El segon gran obstacle: l’acceptació. En aquestes edats tan importants els havien anomenat "homenot, friqui, rata de biblioteca i apel·latius del gènere masculí", i moltes havien desistit. Com a colofó final ens van explicar l’entorn de sèries, pel·lícules i youtubers: una manera encara més forta de marcar estereotips i rols de gènere.

Les que havien arribat a aquest primer curs, a casa seva, primer, els havien recolzat des del primer moment o l’enfrontament va ser només inicial. Segon, havien passat de l’opinió de l’entorn. I tercer: la meitat va quedar com a associal i va canviar d’amistats.

Notícies relacionades

Els números van canviar al cap d’un any. A l’inici del segon curs ens vam tornar a reunir. Noies i nois igualats: del doble de nois a primer a igual a segon. D’elles en va marxar una. D’ells, la meitat van repetir curs o van abandonar. Les notes d’elles eren molt superiors a les d’ells.

Estimat lector, treu tu mateix les teves pròpies conclusions. ¡Catalunya ha avançat! Falta més: els nostres experiments en centres educatius i empreses demostren que el valor social STEAM existeix. Masculinitzat. Hi ha programes que incrementen la presència de dones en edats primerenques, posts de comandament, promoció i visualització. Amb dades, indicadores, pla i mentories professionals s’aconsegueix. Mitjançant titulades en igualtat amb experiència en accions positives planificades, clau perquè la discriminació és quantitativa i qualitativa. ¡Avancem més! El moment és ara: ¡acció.

Temes:

Pensions Dones