Accidents de trànsit

Gairebé la meitat dels 937 conductors morts el 2024 a Espanya havien consumit alcohol, drogues o psicofàrmacs

El 34,4 % havia consumit alcohol, un 16,4%, drogues, i un 11,4 %, psicofàrmacs

El 88,8 % dels conductors morts que van donar positiu eren homes

Una ‘moto espia’ dels Mossos capta per la C-25 un conductor sense cinturó, parlant pel mòbil i bevent

Gairebé la meitat dels 937 conductors morts el 2024 a Espanya havien consumit alcohol, drogues o psicofàrmacs

TWITTER DE POLICÍA LOCAL DE MURCIA - Archivo

3
Es llegeix en minuts
El Periódico

El 48,2 % dels 937 conductors morts el 2024 en accidents de trànsit sotmesos a autòpsia havia consumit alcohol, drogues o psicofàrmacs. Aquesta xifra suposa un descens del 3,7 % respecte a l’any anterior, dada que s’explica principalment per la menor presència de drogues. Aquestes són algunes de les principals conclusions de la memòria anual de l’Institut Nacional de Toxicologia sobre la incidència del consum d’alcohol, drogues i psicofàrmacs en les víctimes de trànsit, presentada aquest dijous i que recull les anàlisis fetes a 937 conductors i 195 vianants.

Del total de conductors morts que van donar positiu l’any passat, el 34,4 % va correspondre a alcohol, un 16,4 % a drogues, i un 11,4 % a psicofàrmacs. L’informe posa també en relleu que el 88,8 % dels conductors morts que van donar positiu eren homes.

Un increment respecte a l’any anterior

L’alcohol continua sent la substància més detectada en els conductors morts a Espanya i les xifres suposen un augment de l’1,6 % respecte al 2023.

Aquestes dades «avalen» la baixada de la taxa d’alcohol que es fixa en el projecte de llei que està en tramitació parlamentària, l’objectiu de la qual és la ‘tolerància zero’, ha dit el director general de Trànsit, Pere Navarro.

140.000 controls de drogues aquest any

Quant a les drogues, s’ha observat un descens del 6,3 % en els casos positius, unes dades que remunten als nivells del 2017.

La cocaïna apareix en el 9,7 % dels conductors morts i es constata un fre en la marcada tendència a l’alça en el consum d’aquesta substància que es donava en els últims anys, amb una caiguda del 3,5 % de casos positius. El responsable de la DGT ha assenyalat que aquest any es faran 140.000 controls de drogues per evitar la impunitat dels conductors, 20.000 més dels que estaven previstos. Igual com passa amb les drogues, l’informe revela també una reducció del nombre de conductors morts que havien consumit psicofàrmacs, en concret un 3,5 % menys que el 2023.

Vianants morts mirant el mòbil

La memòria també constata que el 42,6 % dels 195 vianants morts per atropellament van donar positiu en alcohol, drogues o psicofàrmacs, una xifra similar a la de fa dos anys. Són de nou majoria els homes, principalment del rang d’edat de 65 anys d’ara endavant. Referent a això, Pere Navarro ha anunciat que la DGT ha encarregat un estudi sobre vianants atropellats mentre miraven el telèfon mòbil, i ha augurat que aquest estudi oferirà «sorpreses».

El fiscal de sala, coordinador de seguretat viària, Mario Jesús Sanz, ha qualificat les dades de «demolidores» i, tot i que ha reconegut que alguns conviden a l’optimisme, ha advertit del risc de normalitzar les xifres. Així, un de quatre morts va cometre un delicte contra la seguretat viària mentre anava conduint, ha dit el fiscal, que ha valorat que l’any passat es van dictar 47.103 condemnes per delictes de conducció sota els efectes de l’alcohol i drogues, cosa que suposa un descens respecte al 2023, que van rondar les 50.000.

‘Brots verds’

Això, ha dit, no s’explica perquè hi hagi hagut una relació en els controls policials, sinó que apunta a «uns brots verds» en les conductes dels conductors, si bé caldrà esperar a comprovar si aquesta tendència es consolida o es torna a xifres anteriors.

Notícies relacionades

Una altra dada rellevant és que la majoria dels conductors morts amb resultats toxicològics positius eren homes d’entre 35 i 45 anys. Les víctimes d’entre els 18 i els 24 anys suposen el 8,4 % del total.

Pel que fa al vehicle implicat, en el 44 % dels casos la víctima mortal viatjava en un turisme, i en el 37,8 %, en motocicleta.