Professió masculinitzada
Una protesta contra la quota femenina irromp en les oposicions de Bombers
Un grup d’aspirants critiquen a la UAB que es reservi un 40% de places per a dones en el cos.
El cos disposa actualment de 2.771 homes i solament de 176 dones
"Dones sí, reserva no". La pancarta va aparèixer ahir al migdia a les portes de la Facultat de Filosofia i Lletres de la UAB, just quan acabava la prova teòrica de les oposicions a Bombers de la Generalitat. Unes 70 persones, la majoria homes –entre ells, bombers en actiu, alguns aspirants i familiars–, autoanomenats Bombers per la Igualtat, es van concentrar davant l’edifici per protestar contra la reserva del 40% de places per a dones.
La mesura, aplicada per primera vegada en la convocatòria del 2023, es farà efectiva a la tardor del 2025, quan la primera promoció accedeixi com a funcionària. Per als manifestants, és "injusta" i "discriminatòria", tot i que és una acció de la Generalitat avalada per la llei d’igualtat del 2007.
Concentració reduïda
La protesta va interpel·lar directament el Departament d’Interior i els centenars d’opositors que sortien de l’examen a les 12.00 hores. Tot i que el grup esperava aplegar milers d’assistents –"En prevèiem 3.000", comentaven–, la participació ha sigut més reduïda.
La mobilització va començar al campus, davant la facultat, i es va traslladar més tard fins al parc de Bombers de Bellaterra, seu operativa del cos. Durant el recorregut, els manifestants van corejar consignes com "Places per mèrit i no per quotes", "Opos justes per a tothom" o "Ni privilegis ni discriminació". L’acció havia sigut convocada des de fa setmanes en un grup de Telegram obert l’abril passat, en què més de 400 membres comparteixen el rebuig a la mesura en un ambient força hostil.
El cos de Bombers de la Generalitat compta amb 2.771 homes en actiu i tan sols 176 dones, fet que reflecteix una clara desproporció de gènere. Després de la prova, pocs opositors s’aturaven a mirar, i encara menys s’hi afegien. La majoria de les dones aspirants consultades es van mostrar a favor de la quota. "És necessari per incentivar més dones a presentar-s’hi", opinava Laura. Una altra opositora assenyalava que "sense accions com aquesta" la bretxa de gènere no es corregeix pas tota sola. "És una manera de compensar anys de desigualtat", va concloure.
- IRPF Quant triga Hisenda a retornar-te la Renda el 2026: terminis reals i què fer si es retarda
- Estudi científic Els canvis en la microbiota intestinal podrien predir quines persones tenen més risc de desenvolupar párkinson
- El primer de la cua per a la regularització d'immigrants a l'Ajuntament de Manresa hi ha arribat a les 3 de la matinada
- L'advocat acusat de falsificar informes mèdics a Manresa i Berga accepta una condemna de dos anys de presó i 180.000 euros de multa
- Crisi de l’habitatge MAPA | Els lloguers pugen en 24 dels 36 municipis de l’àrea de Barcelona des de la regulació de preus
