Catalunya torna a punxar en matemàtiques, anglès i ciències

El Departament d’Educació presenta els resultats de les proves de competències bàsiques de final d’etapa, que tornen a mostrar un daltabaix en els resultats dels alumnes de quart d’ESO i sisè de primària.

Catalunya torna a punxar en matemàtiques, anglès i ciències
4
Es llegeix en minuts
Helena López
Helena López

Redactora

Especialista en Educació

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La consellera Esther Niubó ja va avançar fa poques setmanes que les proves de competències bàsiques –la fotografia del nivell a final de cicle, a sisè de primària i quart d’ESO– no havien anat com desitjaven i que "remuntar els resultats no serà fàcil". Ahir, el Departament d’Educació i Formació Professional va posar sobre la taula les dades concretes que mostren que, a sisè de primària, l’alumnat no ha arribat al 70 [el resultat mínim per considerar que es té assumida aquesta competència] en ciències, tecnologia i enginyeria, i obté els pitjors resultats en matemàtiques de la història de les proves. A 4t d’ESO, l’alumnat català, que ja té el graduat escolar i via lliure per accedir a batxillerat o FP, no arriba al mínim en tres de les cinc matèries analitzades: matemàtiques, ciències tecnologia i enginyeria i anglès.

A sisè de primària, la pitjor part se l’emporten les ciències, tecnologia i enginyeria, que baixa fins al 66,3, cosa que representa vuit punts menys que l’any passat, que estava en 74,3, amb un 22,6% d’alumnat en nivell baix (i només el 16,1% en l’alt).

La segona pitjor nota en les proves de sisè de primària és matemàtiques, amb un 17,5% de l’alumnat a la franja baixa i un 44% si se sumessin les franges baixa (17,5%) i mitjana-baixa (26,5%), i una mitjana de 70,4 (gairebé quatre punts menys que l’any passat i vuit menys que el 2019).

També baixen a sisè de primària els resultats en català, que passen del 74,7 del curs passat al 73,5 d’aquest (amb un 15,3% d’alumnat en nivell baix i un 20,6% en el mitjà-baix).

Per contra, milloren el castellà (de 73,9 a 76,5, la matèria amb el percentatge més baix d’alumnat en el nivell baix i la millor nota) i l’anglès (de 73,2 a 75,7).

Els resultats d’anglès a primària són especialment esperançadors, ja que posa la lupa en el volum d’alumnat a la franja alta (un 32%), molt superior al de la franja baixa (13,6%).

A secundària, la fotografia de final de cicle de l’educació obligatòria –una edat més sensible perquè ja acaba l’escolarització universal i ja no hi ha marge per millorar– mostra un alumnat per sota del 70 –el considerat acceptable– en anglès, matemàtiques i ciència, tecnologia i enginyeria. A diferència de primària, a secundària baixa el castellà –de 75,9 a 74,2– i puja català de manera notable (de 70,7 a 75,1). Pujada que algunes veus atribueixen al fet que "potser els criteris de correcció eren diferents".

També és rellevant en aquestes proves de 4t d’ESO el 19,2% d’alumnat en el nivell baix d’anglès; el 19,1% en ciència, tecnologia i enginyeria, o el 38% en nivell baix en espai, forma i mesura (dins de matemàtiques).

Estàndards internacionals

Del global de matemàtiques, a 4t d’ESO, el 45% de l’alumnat està en nivell baix (12,6%) i mitjà-baix (32,2%). Segons els estàndards internacionals, més d’un 10% d’alumnat a la franja baixa és un mal resultat. Ha presentat els resultats la directora de la nova Agència d’Evaluació i Prospectiva de l’Educació, Núria Planas, qui va recordar que van fer les prova 70.064 alumnes de sisè de primària i 79.142 de 4t d’ESO, en els dos casos a principis d’abril.

Planas lamenta que hi ha un rendiment més baix de les noies en ciències i, sobretot, en matemàtiques (en aquesta matèria tant en primària com en secundària), mentre que, per contra, en els nois el rendiment és més baix en les competències lingüístiques.

Sobre les causes que expliquin, per exemple, els descensos significatius en ciències a primària o de la millora en català a l’ESO, la responsable de la nova agència remarca que ella és científica i que l’agència no pot fer valoracions científiques en 15 dies. No va entrar, per tant, a valorar si els exàmens eren més fàcils o més difícils –en entorns docents es comentava aquests dies, per exemple, que la prova de català de 4t d’ESO era bastant fàcil– i si això havia incidit en els resultats.

Notícies relacionades

El 70,4 en matemàtiques a primària, pitjor xifra registrada des que es van posar en marxa les proves el 2009, no és l’únic rècord negatiu. Passa el mateix amb ciència, tecnologia i enginyeria, que, amb el descens del 74,3 el 2024 al 66,3 enguany, també és el valor més baix des que es va introduir aquesta matèria el 2018. Quant a la tercera matèria que empitjora a primària, el català, es passa del 74,7 de l’any passat al 73,5 d’aquest any, tot i que es manté per sobre del 72,7 del 2023.

Si s’observen dimensions concretes, en català els principals problemes estan en l’expressió escrita, on la mitjana obtinguda és de 67, i un 16% de l’alumnat es troba en el nivell baix. En castellà els resultats són millors, tot i que un 12,9% es troba en el nivell baix en comprensió oral. Finalment, cap de les dimensions analitzades arriba als 70 punts en ciència i tecnologia, amb un 29,4% de l’alumnat en el nivell baix en el reconeixement dels aspectes principals de la investigació científica.

Temes:

Educació Estudi