La Vuelta a Espanya es decidirà amb deu etapes a Andalusia
La pròxima edició de la prova, presentada ahir a Mònaco, d’on sortirà el 22 d’agost, eludeix el nord d’Espanya i passa per França, Andorra i el sud de Catalunya.
Jonas Vingegaard, ganador de la Vuelta 2025, bajo la lluvia. /
Mònaco vessa massa luxe. No és un lloc per a la classe mitjana. Fins i tot al Zara es veuen més vestits de festa que a qualsevol altra de les botigues de la cadena repartida pel món. Els cotxes esportius s’agrupen a la porta del seu famós casino i costa caminar entre voreres que desapareixen amb constants embussos. S’escolta el so del mar mentre es passeja per la platja del Larvotto, a poca distància del lloc d’on sortirà la Vuelta el 22 d’agost.
Que la ronda espanyola surti d’aquí a vuit mesos des de Mònaco –ahir es va presentar la carrera en el club Monte-Carlo Sporting– és una aposta personal d’Alberto Grimaldi, príncep sobirà del país i un gran apassionat al ciclisme. Cada any aprofita el lloc de pas del Tour més pròxim a Mònaco per acostar-se, passejar per la sortida i seguir l’etapa en el cotxe del director de la prova, Christian Prudhomme. Coneix tots els corredors, més enllà dels que encara viuen per aquests territoris i no han emigrat a Andorra, perquè trepitjant Mònaco un es pot creuar amb Chris Froome, sense equip per al 2026, tot i que no hagi anunciat de manera oficial la retirada amb quatre Tours, dues Vueltas i un Giro a l’esquena.
El 22 d’agost els ciclistes aniran sortint d’un en un per una contrarellotge que circularà pel traçat del circuit de Fórmula 1, per obrir una altra ronda espanyola que repetirà des de l’estranger: el 2024 va sortir de Lisboa i el 2025 ho va fer des de Torí.
Per anar des de Mònaco fins a Andorra en bici –tercer país que visitarà la pròxima Vuelta– caldrà fer dues etapes per França; la segona arribarà a Font-romeu, primera de les set arribades en alt de la carrera, a poca distància dels Angles, on acabarà la tercera etapa del Tour, la que surt de Granollers i acomiada Catalunya.
Jornades de calor
És curiós el recorregut de la Vuelta. Servirà per proclamar allò que cantava Joan Manuel Serrat: «El sud també existeix». Perquè el nord, el que es diu nord, per exemple, Astúries amb els seus Llacs, o l’Angliru, o Galícia amb les seves carreteres carregades de trampes, queden per a una altra edició. Només hi haurà ruta pel sud de la Península amb 13 de les 21 etapes per sota del paral·lel 39 –de València cap a l’Estret– cosa que és una crida a la calor al principi de setembre. Deu etapes se celebraran íntegrament a Andalusia. Es visiten les vuit províncies, tres dies exclusius a Granada, entre ells l’etapa reina de la penúltima jornada amb arribada a l’alt de l’Alguacil abans d’acabar la festa a les portes de l’Alhambra, un últim dia que no serà de passeig, seguint la norma establerta pel Tour.
Madrid queda fora del guió, i no per l’embolic de les protestes contra el genocidi a Palestina que va obligar a cancel·lar l’última etapa d’aquest any, sinó perquè el 13 de setembre la capital espanyola estarà bolcada en l’F1. Tampoc es va a les Canàries perquè quan tot semblava estar lligat, Gran Canària es va despenjar i, possiblement, per aquesta raó va caldre apostar fort per Andalusia, amb els dits creuats perquè la temperatura no es desboqui massa.
Andorra (quarta etapa) tindrà un recorregut de país, que ja posarà la general potes enlaire, tot i que amb tot just un centenar de quilòmetres. Des de la capital pirinenca els ciclistes pujaran als autobusos per acudir a Falset, d’on sortirà l’etapa catalana que finalitzarà a Roquetes, preàmbul d’una sisena etapa. Es viurà un dels moments clau de la pròxima Vuelta: en la pujada castellonenca al cim del Bartolo hi haurà tres quilòmetres de gràvel, un parany que no s’haurà de perdre.
Es visitarà Terol per pujar a Valdelinares i Alacant arribar a l’Aitana, base de l’Exèrcit de l’Aire, des d’on es controla el trànsit aeri pel Mediterrani. Després d’un pas per Múrcia, la Vuelta s’enclourà en terres andaluses amb els cims de Calar Alto, Pandera, Peñas Blancas i la citada d’Alguacil, com a finals en altitud. Des d’El Puerto de Santa María fins a Jerez es correran 32 quilòmetres de contrarellotge a només tres dies d’acabar a l’Alhambra.
Duresa i calor a tot arreu a l’espera de concretar una participació que per ara encapçala Primoz Roglic, resident a Mònaco, a l’espera que es concreti el guió final pendent sempre del que passi abans en el Tour.
- Tradicions amb encant El poble de Catalunya que té un pessebre vivent de més de 200 persones: dia, horari i entrades
- Platja El pacífic poble a només 15 minuts de Santa Coloma de Gramenet: espectacular
- Segona vida (25) / LUIS MILLA "Hisenda em va fer una inspecció quan me’n vaig anar del Barça al Madrid"
- Racons emblemàtics de Catalunya L'increïble poble de conte a menys de 40 minuts de Manresa
- L’H, centenari com a ciutat | els veïns "És una qüestió de resistència"
- Laboratori IRTA-CReSA Registre policial al laboratori IRTA-CReSA de Cerdanyola, investigat per l’origen de la pesta porcina
- Exclou el lloguer turístic Les claus de la nova regulació de lloguers de temporada que preveu aprovar el Parlament
- La Vuelta a Espanya es decidirà amb deu etapes a Andalusia
- Ter Stegen
- BCN s’encamina a alternar el seu GP d’F1 amb dos circuits
