INFRAESTRUCTURES
Tarragona vol ser un ‘hub’ de l’energia eòlica marina
El port de la ciutat i la Generalitat acorden destinar 30 hectàrees a desenvolupament industrial, logística, muntatge i construcció d’aerogeneradors flotants.
El port de Tarragona vol convertir-se en un hub per a la construcció, el muntatge i la logística de l’energia eòlica marina. "Estem totalment compromesos perquè Tarragona sigui un nucli crucial en el desplegament del sector al Mediterrani occidental", va afirmar ahir la consellera de Territori de la Generalitat, Sílvia Paneque. L’Autoritat Portuària destinarà 30 hectàrees de les seves instal·lacions al moll de Balears i el futur contradic de Ponent a aquesta activitat.
D’aquesta manera, el port tarragoní es prepara per esdevenir un actor clau en el procés de muntatge i la logística dels grans aerogeneradors marins que s’instal·laran els anys vinents per tot el Mediterrani. Es calcula que en el conjunt d’Espanya hi ha en estudi 19 àrees a tota la costa, tot i que el pla d’ordenació marítima de Catalunya, aprovat al febrer, solament inclou un enclavament, l’anomenada zona Leva 1 (golf de Roses).
El compromís de la Generalitat es va fer públic ahir en un acte institucional al port. El president de l’Autoritat Portuària, Santiago Castellà, va assenyalar que l’ampliació del moll de Balears, amb una inversió de 75 milions d’euros, comportarà un increment de 19 hectàrees d’espai portuari i una ampliació del calat fins a 23 metres. Castellà també va confirmar que el port tarragoní ja està en contacte amb unes 20 empreses nacionals i internacionals interessades en el futur hub, de les quals nou ja han signat un compromís de confidencialitat.
Paral·lelament, el port tarragoní també ha iniciat la tramitació per a les obres del contradic de Ponent, que permetran tancar les instal·lacions portuàries i tenir dos molls paral·lels, per obrir nous espais en què es podria situar la indústria eòlica marina flotant. Es preveu que l’ampliació del moll de Balears estarà acabada el 2028, i la del contradic, a la fi del 2030.
"Per tant, el port de Tarragona tindrà uns espais disponibles en el moment en què el Mediterrani necessiti l’eòlica marina, quan les grans licitacions dels ports de Sicília i de Sardenya estiguin en el mercat", va assegurar Castellà. "Construïm espais pensant en les noves mercaderies que atraiem a Tarragona", va assenyalar i va afegir tot seguit que fiar la inversió només a l’eòlica marina "no és rendible", malgrat ser un sector "especialment estratègic".
L’oportunitat del port
Notícies relacionadesPer la seva banda, la consellera Paneque va reafirmar que el port tarragoní és una infraestructura "absolutament crucial" per a Catalunya, que "té un potencial enorme per liderar l’energia eòlica marina flotant". La consellera va tornar a assenyalar les energies renovables com ara "el camí que cal seguir" i va assenyalar el compromís del Govern amb el projecte.
La titular de Territori també va remarcar que el port de Tarragona té una experiència "llarga i acreditada" com a operador a escala europea. Aquest fet permet a l’Executiu català impulsar la infraestructura "com un pol de fabricació, de muntatge d’aerogeneradors marins flotants, d’alt respecte, amb el nostre entorn paisatgístic", va comentar. Per a Paneque, tant el projecte del port com l’aposta per les renovables comporten una "oportunitat" de creixement per al país, les quals s’han de fer respectant "al màxim" l’entorn natural.
- Okupació Un propietari recupera la seva vivenda a la platja en una distracció dels ocupes
- Inditex intercanvia terrenys amb Alcampo per fer la nova seu a Sant Adrià
- Obituari Mor als 81 anys Anna Balletbò, exdirigent del PSC
- Forta, valenta i decidida
- Novetat Cercle blau a Whatsapp de Meta AI: com treure'l del telèfon
- Envelliment Silver tsunami
- Reforma urbanística Inquietud als comerços afectats per l’operació Inditex-Alcampo a Sant Adrià: «No ens renoven contractes»
- Durant la Convenció Municipalista Turull demana als càrrecs de Junts estar «preparats»: «Venen moments complicats»
- Així estan les enquestes de les eleccions generals a Espanya
- Canvis a la UE ¿Conduir als 17 anys? DGT, experts i víctimes ho avalen però posen el focus en el tutor
