Petards de baixa intensitat
El sector pirotècnic aposta per un Sant Joan més inclusiu i, amb més de 1.450 casetes i punts de venda, preveu una facturació de 15 milions d’euros

Una de las casetas de petardos en Barcelona ACFAE /
Una revetlla de Sant Joan més sostenible i per a tothom, fins i tot per als que no els agraden els petards. És amb aquest objectiu que l’Associació de Comerciants de Focs Artificials d’Espanya (ACFAE) aposta per la "transformació" del sector amb productes pirotècnics de baixa sonoritat que es podran adquirir a les 1.450 casetes i punts de venda que hi ha oberts aquests dies arreu de Catalunya.
En el marc del Pla Estratègic Sectorial aprovat el 2023, el sector aposta per una pirotècnia més sostenible i inclusiva, amb artefactes més visuals i menys potents. Com a novetat, l’ACFAE i l’empresa Cialfir han entregat 100 kits de suport sensorial a la Fundació Ampans, dirigits a persones amb hipersensibilitat sensorial amb l’objectiu d’ajudar-les a mitigar l’impacte de les celebracions.
Els kits inclouen una bossa serigrafiada, ulleres protectores, taps per a les orelles, un ninot antiestrès i un fullet informatiu amb consells pràctics. La iniciativa compta amb el suport de la Direcció General de Protecció Civil de la Generalitat i de l’empresa La Traca.
"El sector està obrint un nou camí per garantir que la tradició de Sant Joan continuï viva, però adaptada a una societat que exigeix més sostenibilitat, més respecte i més qualitat", afirma el president de l’ACFAE, Jordi Brau. "No es tracta de renunciar a la festa, sinó de preservar-la fent-la evolucionar", afegeix.
En línia amb aquest compromís, els fabricants de pirotècnia estan reduint l’ús de plàstics tant als artefactes com als seus envasos. A més, l’ACFAE ha elaborat, amb la Federació de Municipis de Catalunya, una guia per modernitzar la venda a la via pública. El document proposa un nou model de licitació dirigit als Ajuntaments, basat en criteris objectius que fomentin la professionalització, la seguretat i l’atractiu estètic de les casetes, i prioritzi el mèrit i l’experiència sobre la capacitat econòmica dels comerciants.
Segons dades del sector, la venda de petards i focs artificials genera a Catalunya uns 40 milions d’euros anuals, dels quals prop de 15 milions corresponen a la celebració de Sant Joan. De cara a aquest any, les previsions apunten que les xifres de facturació es mantindran estables, amb resultats molt similars als registrats durant l’any 2024
Notícies relacionadesRisc de focs forestals
L‘ACFAE també recorda la importància d’utilitzar la pirotècnia amb precaució i evitar-ne l’ús als boscos, les àrees amb vegetació o els cultius. En aquest sentit, l’entitat també alerta del risc elevat d’incendis en espais naturals, agreujat pel creixement de la massa forestal després de les pluges intenses dels últims mesos i la sequedat que provoca la calor.
- "Tiren per terra tot el nostre esforç"
- Seguretat Social L’edat real de jubilació dels assalariats supera per primera vegada els 65 anys
- Reforma de l’Administració El Govern impulsa una llei per millorar el procés de selecció dels funcionaris
- CONGRÉS Els socis salven Sánchez de comparèixer
- Dol en el cine espanyol Mor Verónica Echegui, l’actriu que es va saber desmarcar de ‘la Juani’
- Científics desmenteixen el mite dels 10.000 passos al dia: aquest és el número real
- Obituari Adéu a Eusebio Poncela, l'actor al límit d''Arrebato' i 'La llei del desig'
- Els comptes del 2026 ERC i Comuns amenacen d’endarrerir la negociació dels pressupostos d’Illa
- ÒBIT Mor l’actor Eusebio Poncela als 79 anys
- Polèmica als EUA Els pares d’un adolescent que es va suïcidar després de parlar amb ChatGPT denuncien OpenAI i Sam Altman