El futur d’una infraestructura clau
La Generalitat vol començar el 2026 a comprar terrenys per als aiguamolls
La intenció de la Conselleria de Territori és enviar part de la documentació necessària a la Comissió Europea per obtenir el vistiplau a l’ampliació de l’aeroport amb una part de la feina ja feta.

Un dels principals reptes que té el Govern a l’hora d’abordar l’ampliació de l’aeroport és rebre el vistiplau de la Comissió Europea, que durant les últimes hores va deixar clar que abans de plantejar un nou projecte és necessari resoldre l’expedient d’infracció que Espanya té obert pel mal estat del delta del Llobregat.
Per aquesta raó, la Generalitat té la intenció que s’acceleri la compra de nous terrenys i començar a executar un pla de gestió (encara sense aprovar) al delta del Llobregat. D’aquesta manera, expliquen fonts de la Conselleria de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, no es presentarà un document ple de compromisos per complir, sinó que s’hi anirà amb part de la feina feta. Segons ha pogut saber EL PERIÓDICO, la idea és començar a adquirir i generar nous aiguamolls ja el 2026.
Mal estat de l’ecosistema
L’expedient obert en el dia d’avui per Brussel·les es remunta a les mesures compensatòries que es van plantejar el 1999 per a l’ampliació de l’aeròdrom de l’any 2002 i que mai es van arribar a complir. A la carta d’emplaçament que la Comissió va fer arribar el 2021, també es remarcava el mal estat de l’ecosistema del delta, no només al Remolar i la Ricarda, sinó a la resta de llacunes.
Per tancar el cas, Europa no exigia recuperar les compensacions del 2002 sinó que reclamava ampliar la ZEPA (Zona d’Especial Protecció per a les Aus), desmuntar uns aparcaments de ciment en espais naturals i aprovar el pla de gestió del delta. També hi ha un projecte de l’Agència Catalana de l’Aigua (ACA) per millorar la qualitat de l’aigua de les llacunes. En el dia d’avui, tan sols falta renaturalitzar un dels aparcaments i llançar el pla de gestió.
El president de la Generalitat, Salvador Illa, ha assenyalat que la UE té "raó" amb la seva advertència sobre el compliment dels compromisos ambientals pendents al Baix Llobregat. "El projecte que hem presentat per millorar i modernitzar l’aeroport ho pren en consideració i ha dissenyat un conjunt de mesures mediambientals per donar compliment al que s’ha acordat i no s’ha complert fins avui", va defensar en una entrevista a Catalunya Ràdio.
Algunes d’aquestes mesures conjuntes que esmenta el president està previst que es posin en marxa abans de proposar a la Comissió de manera oficial l’ampliació de l’aeroport de Barcelona. Aena i la secretaria de Transició Ecològica ja estan en converses per estudiar l’adquisició d’alguns terrenys del delta que avui no són espais naturals o que, en cas de ser-ho, no estan gestionats com convé.
Jordi Sargatal, l’alt càrrec del Govern encarregat de liderar totes les compensacions, assegura que el pla de gestió que es presentarà aquest any no inclourà els nous espais, però s’anirà modificant perquè s’hi puguin afegir les més de 270 hectàrees (Sargatal no descarta que acabin sent menys, ja que vol blindar els camps fèrtils per als pagesos) compensatòries.
Llacunes artificials
"Cada nova zona tindrà un pla de restauració propi que quedarà englobat pel pla de gestió general que estem acabant de redactar", afirma el secretari de Transició Ecològica a aquest diari. Els futurs espais inundables (tot i que també poden ser prats) s’ubicaran en finques existents com els Reguerons o en camps agrícoles que en el dia d’avui són poc productius o pateixen un elevat risc d’inundació. ¿Però com és possible crear un d’aquests hàbitats d’aiguamoll de manera artificial?
Notícies relacionadesAl delta del Llobregat ja hi ha experiències similars. L’estany de Cal Tet, a prop del curs del riu Llobregat i al nord de l’aeroport, és una mesura compensatòria per la desviació del riu Llobregat i l’ampliació del port de Barcelona. Al principi, l’espai funcionava bé i l’estat de l’aigua era l’ideal per allotjar-hi tota mena d’espècies de flora i fauna. No obstant, no es va realitzar el manteniment adequat i la situació va empitjorar. Aquesta és una de les claus per conservar ecosistemes creats per l’home: com que la dinàmica natural d’aiguamoll no existeix, l’administració competent s’haurà d’encarregar d’una gestió activa que mantingui en bon estat la bassa.
El paquet d’accions que prepara el Govern inclou començar a realitzar aquestes accions a partir del 2026 perquè la Comissió Europea comprovi que part de la feina ja s’està fent, fins i tot sense haver rebut la llum verda per començar les obres.
- Educació Sánchez reduirà per llei les hores lectives del professorat
- Apunt La sort va salvar Fermín
- Seguretat viària ¿Es podrà circular a més de 120 km/h? Els canvis que venen a les autopistes i autovies europees
- El Govern aprovarà l’embargament dimarts després de superar els esculls
- El Rei agraeix a Al-Sisi el seu paper per a un alto el foc a Gaza
- Natalia de Santiago, experta en finances: "A Espanya hi ha moltíssima aversió al risc, gent poruga que els ho transmet als seus fills"
- Cas Koldo El jutge manté pres Santos Cerdán tot i que avança que sortirà abans de complir sis mesos a la presó
- Tribunals Sandro Rosell davant la jutge del cas Negreira: «amb 250 euros per informe com podem comprar àrbitres»
- Urbanisme i educació Més de la meitat de les escoles de la metròpolis de Barcelona conviuen amb entorns «crítics» per a la salut dels nens
- Noves inversions La modernització dels aeroports catalans: més espai a la pista i millors accessos