Transport ferroviari

L’R3 quedarà tallada 16 mesos al Vallès des del setembre

La interrupció, al tram l’Hospitalet-la Garriga, es fa per desdoblar 17 quilòmetres de via. Això afectarà 21.500 usuaris diaris.

L’R3 quedarà tallada 16 mesos al Vallès des del setembre

Alberto Paredes - Europa Press / Europa Press

1
Es llegeix en minuts
Clàudia Mas
Clàudia Mas

Periodista

Especialista en històries veïnals, política municipal i reporterisme social

Ubicada/t a Vallès Occidental

ver +

Comença el compte enrere per a l’aturada ferroviària més gran que ha viscut la línia R3 de Rodalies. A partir del 27 de setembre, aquest eix estratègic que connecta l’Hospitalet de Llobregat amb Puigcerdà quedarà interromput durant 16 mesos en un dels trams més sensibles: entre Montcada Bifurcació i la Garriga, en ple Vallès Oriental. ¿La causa? Unes obres d’envergadura històrica: el desdoblament de 17 quilòmetres de via única entre Parets del Vallès i la Garriga, i l’afectació, inèdita. Per durada, per complexitat i pel volum de viatgers implicats. La inversió ascendeix a 68 milions d’euros només per a aquest tram, part d’una actuació integral que busca corregir una de les grans assignatures pendents de Rodalies: una infraestructura antiquada, sense capacitat de reacció davant incidències i amb una sola via per on es creuen trens en els dos sentits. En aquest corredor, la mínima avaria pot bloquejar tota la línia.

Gener del 2027

Notícies relacionades

El tall s’executarà en dues fases de vuit mesos cada una, tot i que en la pràctica serà una única desconnexió prolongada que triplica el temps d’afectació de l’anterior gran tall en aquesta línia. Si es compleixen els terminis, els trens tornaran a circular amb normalitat –i per doble via– el gener del 2027. En els primers vuit mesos, el tram entre l’Hospitalet i la Garriga quedarà sense servei. Tot i que les obres es concentren entre Montcada Bifurcació i la Garriga. En aquest tram s’organitzarà el pla alternatiu de busos per carretera.

Renfe suspendrà els trens de l’R3 entre l’Hospitalet i Montcada perquè aquest trajecte ja el cobreix l’R4, a més de diverses línies de metro. Segons assenyalen fonts de l’operadora, en les hores punta es reforçarà l’R4 en aquest tram. Les alternatives –R4, metro i busos– hauran d’absorbir 21.500 usuaris diaris, tot i que, tal com passa en aquest tipus d’obres, molts optaran pel cotxe. A partir de maig del 2026, i fins al gener del 2027, el tall, que en la seva segona fase afectarà uns 12.000 viatgers al dia, es reduirà al tram comprès entre Mollet-Santa Rosa i la Garriga.