Preparar la prova amb til·la i el ChatGPT com a ‘coach’

En la recta final de les PAU, els estudiants acusen la pressió i la incertesa davant les proves més obertes dels últims anys. La selectivitat és sobretot un test de resistència mental i emocional. Per a alguns també és una crítica pendent al sistema educatiu.

Preparar la prova amb til·la i el ChatGPT com a ‘coach’
2
Es llegeix en minuts
Antonio Gallardo

En el compte enrere per a la selectivitat, les aules, les biblioteques i fins i tot els xats d’IA bullen. Per als alumnes acabats d’aprovar de batxillerat, les Proves d’Accés a la Universitat (PAU) que comencen el pròxim dia 11 a Catalunya són molt més que un examen. I més aquest any, quan s’enfronten a unes proves més incertes i difícils arran dels canvis introduïts, que deixen enrere l’opcionalitat (elegir entre l’examen A i B, el que redueix a la meitat el temari a estudiar) i augmenten competencialment. Més que mai, la selectivitat és sobretot una prova de resistència mental i emocional. Per a alguns, també és una crítica pendent al sistema educatiu.

"Sí, he de prendre til·la a les nits perquè no dormo", admet Mar Peinado, estudiant del batxillerat d’arts escèniques a l’ITAEP de Barcelona. "És el meu futur i sento molta pressió". Mar, diu, s’enfronta a exàmens teòrics que poc tenen a veure amb la seva formació pràctica, el que dona munició a una de les crítiques més freqüents: la falta de personalització en les proves.

Una queixa que també comparteix Mauro, estudiant del batxillerat tecnològic a l’escola Virolai. "Hi ha exàmens que compten més que uns altres, i això potser hauria de canviar", assenyala. Malgrat la dificultat d’aquests dies per compaginar estudis amb altres activitats com el futbol, Mauro ha organitzat la seva preparació amb horaris i rutines estrictes. "Se’m fa bastant difícil, però intento no fallar".

Tres exercicis al dia

Més enllà d’això, si hi ha un aliat inesperat en aquesta carrera final, aquesta és la intel·ligència artificial. Berta i Martina, estudiants de Biosanitari i Cientificotecnològic respectivament, asseguren que combinen els apunts del professor amb exercicis de selectivitat i explicacions de ChatGPT. "Si tinc dubtes o no entenc una correcció de l’examen, utilitzo el xat perquè me l’expliqui", apunta Berta. Mar també la fa servir: "Li demano models d’exàmens passats i faig tres exercicis al dia. Sense parar".

Notícies relacionades

"La selectivitat no em sembla malament perquè al final cal seleccionar la gent", reflexiona Martina, a qui li agradaria, això sí, que s’introduïssin canvis perquè "no hi hagués tanta pressió". Per a Mauro, però, la selectivitat no és del tot justa. I per a Mar, la prova no hauria de tractar igual a estudiants amb formacions tan diferents.

Malgrat les diferències, tots coincideixen en una cosa: no hi ha una única manera de viure aquest moment. Alguns improvisen, d’altres s’organitzen al mil·límetre. Uns dormen poc i d’altres ho viuen al ralentí. Però tots corren contra rellotge cap a un examen que marcarà els seus pròxims passos. Lluc, per exemple, ha decidit centrar-se en la part específica de la prova. La seva preparació es basa en una fórmula clàssica: teoria i pràctica. "Primer llegeixo la teoria i després faig molts exercicis". La seva preocupació més gran és Tecnologia, una assignatura que no ha tocat en molt temps.