Medi ambient
Tres pantans solten aigua per traslladar sediments al delta de l’Ebre
Tal com preveu l’estratègia de sediments de la Confederació Hidrogràfica de l’Ebre (CHE), ahir es van tornar a aprofitar les abundants pluges per provocar una crescuda artificial al riu Ebre per mobilitzar sediments. Les maniobres van començar a primera hora del matí a la presa de Mequinensa: es van obrir les comportes i un cabal de 1.200 m3 per segon va començar a circular pel curs del riu. A partir de les 13.00, l’empenta de l’aigua es va reduir a 1.100 m3 per segon.
No obstant, l’aigua que va sortir amb força de Mequinensa no va anar directament al tram baix del riu i, per tant, els sediments no van arribar directament al Delta, que tant els necessita. Abans d’arribar a la desembocadura, hi ha dos embassaments més per superar: Riba-roja i Flix. D’aquesta manera, la maniobra d’obertura de comportes es va repetir en aquests dos pantans, fins a finalitzar a les 18.30 hores.
És la segona vegada en pocs mesos que la important quantitat de reserves acumulada permet prosseguir el pla d’avingudes artificials controlades. Però aquesta vegada, com a novetat respecte a anteriors proves pilot, es va arribar a un cabal màxim superior i la cota de l’embassament de Flix es va reduir dos metres respecte al nivell d’embassament normal.
Notícies relacionadesAnalitzar l’impacte
Una vegada acabat el procediment, es faran batimetries a l’embassament de Flix amb quatre embarcacions per analitzar l’impacte i monitoritzar al detall el trànsit de sediments. L’objectiu és comprovar com avancen els efectes de la mobilització de sediments per saber si arriben als canals del delta de l’Ebre. La crescuda controlada és una mesura inclosa dins del règim de cabals ecològics establert per a la desembocadura del riu Ebre en el Pla Hidrològic de la Conca de l’Ebre.
- Problema enquistat Un operatiu de neteja de Badalona desallotja els assentats sota la C-31 per «greus problemes d’insalubritat»
- Reforç del pla Inuncat El nou pla de Catalunya davant les inundacions tindrà un nou avís per alta intensitat de pluja i una assessoria jurídica per a les mesures d'emergència
- Assemblea Lluís Llach es torna a presentar a les eleccions de l'ANC
- En una sentència El Suprem obliga el PSC a pagar l'IBI per la seva seu a Barcelona, en considerar que la llei de partits no els n'eximeix per si mateixa
- Mercat immobiliari Cristina Ruiz, advocada immobiliària, avisa: aquesta nova norma ja ha entrat en vigor i complica la situació dels propietaris d'habitatges
