SALUT
Un bacteri, possible causa de l’augment del càncer colorectal
Un estudi detecta per primera vegada la firma genètica de la colibactina, una toxina d’origen bacterià, en tumors de menors de 50 anys. Les infeccions s’iniciarien en la infància.

Durant dècades, el càncer colorectal ha sigut considerat una malaltia de l’envelliment. No obstant això, en els últims 20 anys la incidència en menors de 50 anys s’ha duplicat a pràcticament tot el món. Aquest fenomen ha desconcertat els experts perquè, almenys fins ara, no s’havia trobat cap explicació convincent sobre el perquè d’aquest augment tan exponencial d’aquest tipus concret de tumor, que a Espanya suma més de 40.000 nous casos l’any. Ara, per primera vegada, un estudi internacional liderat per investigadors espanyols suggereix que l’augment de càncer colorectal en joves podria deure’s a una infecció bacteriana en la infància.
La investigació, liderada per la Universitat de Califòrnia a San Diego i el Centre Nacional d’Investigacions Oncològiques (CNIO), es va centrar a analitzar 981 genomes de pacients amb càncer colorectal d’11 països. Després d’una minuciosa anàlisi d’aquesta informació, els científics van descobrir la "firma" oculta de la colibactina, és una substància produïda per alguns ceps d’E. coli en els genomes de tumors colorectals en joves. Segons expliquen els especialistes, es tracta d’un bacteri molt comú, majoritàriament relacionat amb l’aigua o els aliments contaminats, i que en alguns casos té la capacitat d’alterar l’ADN de les cèl·lules humanes.
Segons apunta la investigació, publicada ahir a la revista Nature, els efectes nocius de la colibactina serien especialment nocius en infants perquè, a la pràctica, avançarien "diverses dècades" les mutacions estructurals que augmentarien el risc de desenvolupar un tumor al llarg de la vida. En aquest sentit, tal com explica l’investigador Ludmil Alexandrov, "si un nen adquireix mutacions impulsades per la colibactina abans dels 10 anys, les probabilitats de desenvolupar càncer colorectal podrien avançar-se diverses dècades i patir-lo als 40 anys en lloc des 60". Aquesta hipòtesi, en paraules de l’expert, explicaria l’augment de casos d’aquesta malaltia en menors de 50 anys. Tot i que, matisa Alexandrov, faran falta més investigacions per confirmar aquesta relació.
Matisos mèdics
Són diversos els experts que van aplaudir la troballa d’un possible nou marcador associat al càncer colorectal, però, al seu torn, van demanar precaució a l’hora d’interpretar els resultats. "L’observació que les firmes de colibactina són més comunes en els càncers colorectals joves no és una prova concloent que l’augment de l’exposició a aquesta toxina sigui la causa del recent augment del càncer colorectal en les generacions nascudes des de la dècada de 1950", afirma Julian Peto, catedràtic d’Epidemiologia de la London School of Hygiene & Tropical Medicine, en declaracions al Science Media Centre España.
En aquesta mateixa línia es posiciona Isabel Portillo, coordinadora dels Cribratges de Càncer Colorectal i Prenatal del Servei Basc de Salut (Osakidetza), que recorda que també convé incidir en "possibles factors de risc mediambiental, d’alimentació o hàbits saludables que també hi estan relacionats".
- La vídua d’Andic demana als fills de l’empresari més diners de l’herència
- Endarrerir el rellotge ¿Quin dia és el canvi d’hora a Espanya? L’horari d’hivern 2025 és a tocar
- S’accelera el desallotjament del bloc Venus de la Mina
- 10 famosos assenyalats
- Cas Koldo Aquestes són les "diferències irreparables" que han motivat el canvi d’advocat d’Ábalos
- La caixa de ressonància La música puja i, per tant, els preus també ho faran
- Jornades de la fundació Puigdemont reivindica la solidesa de Junts davant l’«èxit a curt termini» d’Aliança Catalana
- ASSEMBLEA DE COMPROMISSARIS BLAUGRANA Laporta presumeix de recuperació econòmica: «Qui no ho vegi és perquè no hi ha més cec que el que no vulgui veure»
- ¿Nova tendència? Les subhastes de maletes perdudes en aeroports s’estenen per Europa: «El preu de sortida són vuit euros»
- Entrevista Janet Sanz: «Si alguna cosa he fet ha sigut recuperar el somni de Cerdà d’una ciutat saludable»