La UE permetrà conduir joves de 17 anys si van acompanyats
Els Vint-i-set pacten les bases per crear un carnet digital europeu el 2030 reconegut en tota la Unió. Per als autobusos, també es rebaixa l’edat mínima dels 24 als 21.

La Unió Europea reformarà les normes comunes de circulació per crear un carnet de conduir digital europeu i permetrà als menors de 17 anys posar-se al volant, sempre que vagin acompanyats d’un adult i condueixin només dins del territori del seu país, segons l’acord polític al qual ahir van arribar l’Eurocambra i el Consell, en el qual estan representats els 27 governs comunitaris.
Les noves normes també rebaixen l’edat mínima per accedir al carnet de camió dels 21 als 18, i per als autobusos el mínim passa de 24 a 21, sempre que es compti amb un certificat de competència professional. L’objectiu és accelerar l’accés als permisos per fer front a l’escassetat de conductors.
"Introduïm normes uniformes a tot Europa i facilitem l’accés dels joves a la professió", va dir en un comunicat Jutta Paulus, eurodiputada dels Verds que ha liderat les negociacions.
El Consell Europeu de Seguretat en el Transport, no obstant, no veu amb tan bons ulls la decisió. En un comunicat, la directora de polítiques de l’organització, Ellen Townsend, va qualificar d’"irresponsable" la mesura i va acusar la UE de permetre que hi hagi adolescents al volant als carrers europeus. "La mateixa avaluació d’impacte de la Comissió Europea advertia que això seria perillós per a altres usuaris de la carretera, com vianants i ciclistes", va avisar Townsend.
Les noves normes faran més exigents els reconeixements mèdics que hauran de passar els conductors, cosa que inclourà una revisió de la vista i també de l’estat cardiovascular. En el cas dels conductors de cotxes i motos, no obstant, els governs podran optar per substituir els exàmens mèdics per autoavaluacions, i per mesures alternatives per renovar el carnet.
Notícies relacionadesMés duresa amb els novells
Tot i que les normes rebaixaran l’edat per accedir als permisos, també endureixen les normes per als conductors novells. Durant els primers dos anys, les multes per conduir sota els efectes de l’alcohol o les drogues o per no portar el cinturó de seguretat posat seran més altes. La legislació animarà els països a introduir una política de tolerància zero amb el consum al volant.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Apagada Red Eléctrica sospita d'una desconnexió massiva de plantes solars abans de l'apagada
- Andrés Iniesta: "No sempre tot és bonic, ni per a mi ni per a ningú"
- Lluita contra el frau Hisenda et vigila: aquesta és la quantitat màxima que pots pagar en efectiu
- Energia Red Eléctrica ja va alertar al febrer del risc de "desconnexions severes" de llum pel 'boom' de les renovables
- Habitatge Gonzalo Bernardos avisa els espanyols: «Els que es vulguin comprar una casa s’han d’afanyar»
- Futbol Sis partits de sanció a Rüdiger, que els aprofita per operar-se
- Champions league Dembélé silencia l’Arsenal i acosta el PSG a la final de Múnic
- Apunt ¿S’ho imaginen?
- LA CITA DE MONTJUÏC Final guanyada, final per jugar
- PARTIT 100 AMB EL BARÇA Lamine Yamal: "La por la vaig deixar al parc de Mataró fa temps"