Els ultraconservadors de l’Església, contra el Papa
El Pontífex es troba en estat crític tot i que no ha renunciat. No obstant, ja hi ha qui es frega les mans, com l’arquebisbe excomunicat Carlo Maria Viganò, que ha dit que "s’ha d’impedir que la jerarquia progressista s’asseguri el successor de Bergoglio, un altre usurpador del tron de Sant Pere".

L’exarquebisbe excomunicat Carlo Maria Viganò, exnunci a Washington, no ha tingut pèls a la llengua. "És necessari impedir que la jerarquia progressista s’asseguri el successor de [el Papa, Jorge Mario] Bergoglio, o sigui, d’un altre usurpador del tron de Sant Pere", va afirmar Viganò, en el seu últim missatge públic sobre l’hospitalització de Francesc, ingressat des del 14 de febrer passat d’una pneumònia bilateral que li ha causat diverses complicacions. Viganò té poc a perdre. L’exarquebisbe, ultraconservador, va ser expulsat pel mateix Francesc pel seu rebuig de reconèixer l’autoritat papal. Molt actiu a les xarxes socials, fa temps que Viganò critica el Papa i fins i tot va intentar crear un convent per a joves teòlegs ultratradicionalistes a Viterbo, a prop de Roma.
Viganò, no obstant, no és l’únic. La possibilitat que Francesc mori o que –fins i tot si es recupera– renunciï ha avivat a nivells inimaginables les elucubracions de cara a una futura elecció papal, especialment entre els que qüestionen el Pontífex argentí i desitgen un canvi.
Clima de ganivets
Les maniobres del sector ultraconservador –per descomptat– no són públiques, i només es coneix el poc que filtren parts interessades. No obstant, el clima de ganivets preconclave és també evident. I en el cas dels EUA un país amb una jerarquia particularment conservadora i que, a més, és un gran donant de l’Església catòlica, també hi ha un altre elefant a l’habitació. Aquest és Donald Trump, el nou president i figura de referència per al clergat més ultratradicionalista. "Ja han influït en la política europea, no crec que tinguin dificultats a fer-ho en un conclave", apunta el mitjà Politico en al·lusió a l’Administració de Trump, citant una font pròxima al Vaticà. "Podrien buscar algú menys conflictiu [amb l’administració de Trump]", afegeix Politico. També el cardenal italià Gianfranco Ravasi ha assenyalat veus dels EUA d’estar contribuint a alimentar aquest clima.
Trump no ha entrat, de moment, en el debat. Al contrari, en un breu missatge difós en els últims dies, la Casa Blanca va comentar que el republicà està seguint l’hospitalització de Francesc: "Tots resem per ell". No obstant, les diatribes entre tots dos són conegudes.
La Santa Seu va informar ahir que Francesc va rebre ahir l’eucaristia i va tornar a treballar. El Vaticà va explicar que Francesc va rebre dilluns la visita del cardenal Pietro Parolin, secretari d’Estat de la Santa Seu i el seu número dos, i del substitut per als Assumptes Generals, el monsenyor veneçolà Edgar Peña Parra, el seu número tres. Francesc també va convocar un consistori per a pròximes canonitzacions d’un beat italià i del primer sant de Veneçuela, José Gregorio Hernández Cisneros, conegut com el metge dels pobres.
- Els veïns surten de les seves ciutats a comprar roba i productes de la llar
- Elecció al Vaticà L'estatunidenc Robert Francis Prevost esdevé el 267è Papa sota el nom de Lleó XIV
- Explicació científica Fumata blanca i fumata negra: ¿com aconsegueix el Vaticà canviar el color del fum per anunciar l’elecció del nou Papa?
- Sentència judicial Condemnat un pare per agredir un home que havia tocat el seu fill en una piscina de Lleida
- Previsió del Meteocat Catalunya activa desenes d’avisos grocs per intensitat de pluges per a les pròximes 48 hores