La confessió no serà atenuant en els casos de violència masclista
El nou Pacte d’Estat augmenta el finançament a 1.500 milions, proposa assistència psicològica per a maltractadors, un cribratge sanitari universal de detecció i un responsable de coeducació escolar.

La proposta d’acord de renovació del Pacte d’Estat contra la Violència de Gènere, que dilluns passat els partits van elevar a la Comissió d’Igualtat del Congrés, a més de contemplar per primera vegada mesures contra la violència econòmica, digital o vicària, com va avançar EL PERIÓDICO, conté propostes per reforçar la prevenció, la detecció, la seguretat, el càstig a l’agressor i la reparació integral en un total de 462 mesures.
L’ampli dictamen en el qual els grups han treballat durant un any posa èmfasi a reforçar les actuacions, els equips, la coordinació i la formació de tots els operadors que treballen en contra de totes les violències masclistes, inclòs el matrimoni forçat o la mutilació genital. Com que no hi ha acord entre els partits entorn de la prostitució, en aquest àmbit s’inclouen mesures contra el tràfic amb finalitats d’explotació sexual, el proxenetisme o per desincentivar la demanda, però sense endinsar-se en si cal prohibir o regular el sexe de pagament. En qualsevol cas, el compromís és tal que el pressupost estatal consignat perquè les diferents administracions executin les mesures acordades pels partits passa dels 1.000 del pacte original (firmat el 2017) a 1.500 milions, que s’invertiran els pròxims cinc anys. El dictamen s’aprovarà, previsiblement amb l’oposició de Vox, la setmana que ve a la Comissió d’Igualtat del Congrés.
Àmbit judicial.
L’acord proposa eliminar l’atenuant de confessió i el de reparació del dany, del qual es va beneficiar Dani Alves, que va veure reduïda la seva condemna per violació per indemnitzar amb 150.000 euros la víctima. La sentència va despertar una polseguera de crítiques perquè l’atenuant facilita una "justícia per a rics i una altra per a pobres". El pacte preveu també que tots els processos relatius a la mateixa víctima s’enjudiciïn en un únic òrgan. El text també inclou que els jutjats de família consultin obligatòriament si existeixen processos penals per violència de gènere en tots els processos que afectin la infància o hi hagi indicis de violència; que es practiquin totes les diligències que puguin completar la declaració de la víctima, que pot retractar-se per por de l’agressor; que es doti de més recursos els equips psicosocials i forenses perquè emetin els seus informes sense dilacions, o que s’erradiqui la falsa síndrome d’alienació parental (SAP).
Altres violències.
El pacte proposa incorporar al marc jurídic la violència econòmica, digital i vicària, aquella que s’exerceix contra els fills per danyar la mare. Aquests apartats acaparen desenes de noves propostes, entre les quals destaquen el reforç de les mesures destinades a evitar la convivència o el règim de visites amb l’agressor i la necessitat de realitzar una avaluació paternofilial prèvia a la resolució judicial de les visites quan la sol·liciti la víctima de violència de gènere. A més, els partits proposen crear directament un nou delicte que reculli les conductes que "limitin l’autonomia i independència econòmica de les dones" i es reforcen les penes per les agressions comeses per mitjans digitals.
Educació.
En l’àmbit educatiu, el pacte preveu l’"impuls" de l’educació afectivosexual que ja recullen diverses lleis i que els consells escolars designin un professor responsable de la coeducació en igualtat, entre altres mesures.
Sanitat.
Per incrementar la detecció de les víctimes que no volen denunciar, com que la majoria acudeix amb freqüència al metge, el pacte demana que s’estableixi un "cribratge universal" en cas que se sospiti que la simptomatologia d’una pacient pugui estar associada al maltractament, que s’incrementi la formació del personal sanitari i que el Pla d’Atenció Integral a Fills de Víctimes Mortals inclogui atenció psicològica per als seus descendents. Així mateix, preveu que s’ofereixi teràpia psicològica als agressors que voluntàriament sol·licitin aquest servei.
Violència sexual.
A més de sol·licitar la implementació íntegra de la llei del només sí és sí, els partits demanen que s’articulin mecanismes de verificació de l’edat i controls dels pares per evitar que els menors accedeixin al porno, com preveu també la llei de protecció en entorns digitals, que encara no ha sigut aprovada. Així mateix, reclamen mesures per evitar que plataformes com Sugar Daddy o OnlyFans es converteixin en mitjans de captació per a l’explotació sexual de joves. També proposen formació per als guionistes perquè els continguts audiovisuals siguin "lliures d’estereotips" i crear la figura del coordinador de la intimitat en produccions audiovisuals.
Notícies relacionadesNegacionisme.
Sense especificar en concret com pot portar-se a terme, el nou pacte proposa "enfortir la resposta institucional per fer front al negacionisme" en violència de gènere. I proposa enfortir la formació dels treballadors del sector turístic, hoteler i d’oci perquè puguin detectar i actuar davant les agressions, així com que els protocols contra l’assetjament sexual en les empreses recullin dades de denúncies. També es contemplen mesures específiques per protegir víctimes vulnerables com immigrants, persones amb discapacitat o per reforçar les actuacions en l’àmbit rural.
- Transport públic Així queden els preus dels títols de transport públic a Barcelona fins que acabi el 2025
- Lliga F Escac i mat de les futbolistes al Llevant Badalona: «És el circ més gran que he viscut com a professional»
- Tempesta judicial i política Cerdán no entrega l’acta de diputat i augmenta el nerviosisme del PSOE
- Tempesta judicial i política L’UCO apuntala el relat d’Aldama de les comissions per obres públiques
- La xacra de la corrupció El soterrament de les vies a Sant Feliu de Llobregat, la presumpta manipulació de Koldo, Ábalos i Cerdán a Catalunya
- Adéu als insectes: aquesta és la planta que has de posar a casa teva
- Un informe recent Koldo, Ábalos i Cerdán: així reconstrueix l’UCO 12 anys d’una relació que va derivar en presumpta trama de corrupció
- L’agricultura del futur El delta de l’Ebre assaja cultius alternatius a l’arròs a causa de l’augment de la salinitat del terreny davant el mar
- ESTATS UNITS El calvari de Manuel, deportat per Trump: «Vaig demanar que m’afluixessin els grillons». Els va tibar més i va dir: «a manar, al teu país»
- Consell Nacional Junts es compromet a «aprofitar» la «debilitat» de Sánchez després de la caiguda de Cerdán i obre la porta a retirar el seu suport al PSOE