Canvi d’hàbits ciutadans
L’OCDE insta a reduir l’ús del cotxe privat a Catalunya
Un informe, elaborat juntament amb la Generalitat, enumera les mesures polítiques que tendeixen a impulsar la mobilitat sostenible al territori català per millorar el transport públic.

Transformar el sistema de transport públic terrestre a Catalunya per acostar-se tant com es pugui a la petjada de carboni zero (és a dir, a les mínimes emissions possibles de gasos amb efecte hivernacle) i aconseguir-ho a través del canvi d’hàbits del ciutadà. Aquesta és l’aposta més destacada per una mobilitat sostenible que s’obté de l’informe Transforming Catalonia’s mobility system for net zero, elaborat per l’Organització de Cooperació i Desenvolupament Econòmic (OCDE) amb la col·laboració de la Generalitat de Catalunya, que es va presentar ahir a l’auditori del Districte Administratiu de la Generalitat a Barcelona.
Per apuntalar la renovació en les rutines de transport, l’OCDE proposa un paquet de mesures que abordin, d’una banda, l’ampliació de les opcions de transport sostenible i, de l’altra, la reducció de l’atractiu del vehicle privat. Defensen que cal crear un full de ruta que involucri tant la Generalitat «com les administracions locals, en coordinació amb l’Estat i altres comunitats autònomes».
La recepta passa per una «reassignació de l’espai públic» que desplaci el cotxe del centre i reforci la intermodalitat a través de mètodes de transport «actius i compartits». «Ja ho estem fent, però s’ha d’actuar de manera més intensa i amb un enfocament global», va declarar el secretari de Mobilitat i Infraestructures, Manel Nadal, acompanyat del director general d’Activitat Econòmica, Víctor Soria, i dues de les autores de l’informe, Mariana Mirabile i Elisa Lanzi. L’estudi és resultat del conveni firmat entre les dues administracions el 2023.
«Les polítiques en matèria de transport han pretès històricament acabar amb les congestions de trànsit, i això ha portat a un esforç de les administracions per ampliar les infraestructures –va afirmar Mirabile–, la qual cosa ha acabat comportant encara més congestions i l’expansió urbana al voltant d’aquestes vies». Tot això, afegeix, explica l’actual sistema de transport, basat en l’ús del cotxe. Per sortir del bucle, advoca per polítiques que redistribueixin l’espai públic, que portin a l’«evaporació» del trànsit privat i «incitin a un canvi modal ràpid com el que hi ha hagut a París».
Aparcament i bicicletes
Notícies relacionadesL’estudi també apunta a la necessitat d’augmentar les inversions en «infraestructures de ciclisme i micromobilitat en col·laboració amb el sector privat», i també en aparcament i emmagatzematge de bicicletes a les principals estacions de tren i autobusos. En aquest sentit, Nadal va esmentar la «voluntat» de la Generalitat de «construir 45 aparcaments segurs de bicicletes en estacions de tren», el primer a Vilafranca del Penedès.
La idea passa per posar-ho més fàcil al ciutadà perquè no surti de casa amb el cotxe. D’aquesta manera, afegeixen l’ampliació de la T-mobilitat per «integrar serveis privats de micromobilitat i permetre als usuaris pagar múltiples mitjans de transport amb un únic compte i targeta». Aquestes mesures s’haurien de complementar, assenyalen, amb la creació i consolidació de zones de baixes emissions, la integració de tarifes i la millora en la qualitat del transport públic.
- Educació Sánchez reduirà per llei les hores lectives del professorat
- Apunt La sort va salvar Fermín
- Seguretat viària ¿Es podrà circular a més de 120 km/h? Els canvis que venen a les autopistes i autovies europees
- El Govern aprovarà l’embargament dimarts després de superar els esculls
- El Rei agraeix a Al-Sisi el seu paper per a un alto el foc a Gaza
- Natalia de Santiago, experta en finances: "A Espanya hi ha moltíssima aversió al risc, gent poruga que els ho transmet als seus fills"
- Cas Koldo El jutge manté pres Santos Cerdán tot i que avança que sortirà abans de complir sis mesos a la presó
- Tribunals Sandro Rosell davant la jutge del cas Negreira: «amb 250 euros per informe com podem comprar àrbitres»
- Urbanisme i educació Més de la meitat de les escoles de la metròpolis de Barcelona conviuen amb entorns «crítics» per a la salut dels nens
- Noves inversions La modernització dels aeroports catalans: més espai a la pista i millors accessos