La línia de tren de Tarragona patirà una altra aturada abans del 2027
La interrupció del servei, similar a la que hi ha ara a Roda de Berà, permetrà que tot el corredor mediterrani tingui amplada estàndard.

El Departament de Territori de la Generalitat ha marcat el 2027 al calendari perquè Catalunya tingui l’amplada estàndard instal·lada en tot el recorregut del corredor mediterrani. Això comportarà un segon gran tall en el servei ferroviari del sud, a les línies de Tarragona, per poder instal·lar-hi l’amplada europea, segons va apuntar el secretari d’Infraestructures, Manel Nadal. Aquest segon tall ferroviari serà semblant al que hi ha actualment amb les obres en el túnel de Roda de Berà, que segueix el seu curs amb normalitat i amb la data prevista de finalització per a principis de març. Així ho va confirmar ahir al matí la consellera de Territori, Sílvia Paneque, en la comissió de Territori i Habitatge del Parlament de Catalunya.
"El 2027, Catalunya ja tindrà l’amplada estàndard europea", va afirmar rotundament Nadal en seu parlamentària. El secretari va assenyalar aquell any com a màxim per tenir completament instal·lada l’amplada europea en tot el recorregut previst, una condició que ha de permetre la posada en funcionament del corredor mediterrani al territori i connectar "els grans motors de l’economia catalana, com els ports de Barcelona i de Tarragona".
Un altre tram
Per això és necessari tenir instal·lat el tercer fil entre Castellbisbal i Tarragona, que és l’actuació que s’està portant a terme actualment a Roda de Berà (Tarragonès) i que manté un tall total del servei ferroviari. Però encara faltarà un tram més a les comarques de Tarragona, corresponent a la meitat sud: el ramal entre Vandellòs i l’Hospitalet de l’Infant (Baix Camp) i Castelló de la Plana. Per a la instal·lació de l’amplada estàndard en aquest tram, Nadal va anunciar que hi haurà un altre gran tall ferroviari. El secretari d’Infraestructures no va concretar si serà un tall total o parcial i tampoc té encara data d’execució, tot i que hauria de ser abans de l’any 2027, si es vol mantenir aquell any com a meta per tenir l’amplada instal·lada a Catalunya.
La sessió informativa del Parlament, sol·licitada el 18 de setembre, perquè la consellera expliqués el pla alternatiu i el tall ferroviari abans que s’hi comencessin les obres, es va acabar celebrant ahir, menys de sis setmanes abans perquè acabi el tall total. En la sessió, Paneque va confirmar el que ja es va anunciar la setmana passada en una visita d’obres. L’actuació es troba en el 70% d’execució, s’està desenvolupant "amb el calendari previst" i manté la data prevista d’obertura del trànsit ferroviari per al 3 de març. No obstant, les obres duraran fins a l’estiu, "fins al juny o al juliol", durant alguns caps de setmana, per actualitzar l’estació de Sant Vicenç de Calders i realitzar reparacions en les vies entre les estacions de Tarragona, Vila-seca i Salou-Port Aventura.
Notícies relacionadesLa compareixença de Paneque i de Nadal es va realitzar amb la presentació del pròxim tall en l’R3 de fons, la segona gran afectació en la xarxa de Rodalies. El secretari va assegurar que ha "après molt en aquests quatre mesos de tall a Tarragona" per aplicar els coneixements a les futures actuacions en la xarxa ferroviària catalana i fer-ho en col·laboració amb Adif i Renfe.
Territori assegura que "es mantindran algunes mesures" del pla alternatiu i que beneficiaran la mobilitat del Camp de Tarragona i de les Terres de l’Ebre amb Barcelona. Les mesures són: una freqüència de trens més alta entre les capitals, mantenir els serveis des de Valls que s’han incrementat amb el pla alternatiu i continuar amb la targeta T10/120, que es va impulsar per abaratir el cost del trajecte entre Tarragona i Barcelona durant les obres. També es mantindrà el servei Avant entre Tortosa i Barcelona amb els abonaments recurrents quadrimestrals gratuïts. Una novetat serà l’entrada en funcionament, en fase de proves, d’una màquina Ares a l’estació de Valls, un nou sistema per facilitar la comunicació i els canals d’informació amb els usuaris de Renfe.
- Pressió estètica Tenir 13 anys i aparèixer (o no) en els rànquings de guapes de la teva classe: «Donen molta inseguretat, de vegades acabes plorant al lavabo»
- Tempesta judicial i política El gran aconseguidor de la trama no tenia límits
- Tall històrica RODALIES "Ens deixen a l’estacada 16 mesos"
- Tempestes d’estiu Protecció Civil activa l’alerta per pluges intenses al Pirineu, Terres de l’Ebre, Lleida i la Catalunya central
- Felip VI vol curar ferides amb la visita a Montserrat i Badia del Vallès
- Patrimoni artístic El MNAC comunica al jutjat d'Osca "incapacitat tècnica" per traslladar les pintures
- Cimera de l’OTAN Rutte corregeix Sánchez i afirma que Espanya haurà de gastar el 3,5% del PIB per complir els requeriments militars
- CAS CERDÁN-ÁBALOS El Suprem sosté que la UCO ha certificat "els sòlids indicis de criminalitat" en l'actuació d'Ábalos i Koldo
- Setmana de debat de l’amnistia El Constitucional rebutja elevar els seus dubtes sobre l’amnistia davant la justícia europea
- Conseqüències del zero energètic Competència adverteix les elèctriques que no poden apujar el preu de la factura de la llum per l’apagada