Els joves consumeixen una de cada quatre pastilles per a l’erecció
Les vendes de medicaments per a la disfunció sexual masculina com la viagra han superat l’últim any els cinc milions de dosis, amb un creixement interanual del 8%. Molts homes la utilitzen per "donar la talla".
"Vull estar a l’altura", "he de donar la talla", "si no prenc viagra, m’entra por i no puc fer-ho", "sempre que surto de festa, si prenc drogues i veig que tindré tenir sexe grupal, porto una viagra a la butxaca". Aquestes són algunes de les frases que sexòlegs i andròlegs senten a les consultes quan entren homes joves, de menys de 30 anys, amb problemes de disfunció erèctil.
El 90% tenen dificultats per tenir ereccions satisfactòries per un motiu psicològic; és a dir, no hi ha una causa orgànica que provoqui el trastorn. Però en els últims anys aquest tipus de disfunció erèctil ha anat a més entre les noves generacions i, en consonància, el consum de viagra i fàrmacs semblants. També s’utilitzen per disfrutar de llargues sessions de sexe, emulant el porno i en el chemsex al costat de drogues.
La viagra, amb el principi activo sildenafil, és el medicament més conegut per afavorir i mantenir l’erecció masculina, però ja no és el fàrmac amb aquestes propietats més venut. Ha sigut superat àmpliament per Cialis, de la farmacèutica Lilly, així com per medicaments semblants genèrics. Les vendes en farmàcia d’aquests fàrmacs des del novembre del 2023 fins a l’octubre del 2024 superen els cinc milions de dosis, amb un creixement interanual del 8%, segons la consultoria Iqvia.
No és possible saber amb exactitud quants d’aquests envasos són adquirits per menors de 30 anys, tenint en compte, a més, que també es compren per internet o al mercat negre. Però els especialistes consultats per EL PERIÓDICO calculen que, tenint en compte el percentatge de joves que sí que van a consulta i els seus relats sobre la facilitat d’adquirir els fàrmacs que estimulen la resposta sexual, així com els estudis existents, entorn de gairebé una de cada quatre viagres (un 20% o 25%) o de fàrmacs anàlegs són consumits per la població jove.
En un inici, el fàrmac va néixer per ajudar les persones madures o sèniors que, amb el pas dels anys, tenen disfunció erèctil, una mica comuna a partir dels 50 anys, però ara està àmpliament estès el seu consum en edats més primerenques i, de vegades, amb finalitats recreatives.
De fet, els especialistes han notat una "explosió" de casos de consum de viagra en joves en l’última dècada i, especialment, en l’últim lustre. "Fa 20 anys la disfunció erèctil en joves no existia i ara veig un pacient jove al dia", explica Eduard García, andròleg de l’Institut d’Urologia Serrate & Ribal.
Aquest especialista resumeix en tres perfils els joves que prenen viagra o fàrmacs semblants. En primer lloc, els homes que "volen complir les expectatives i donar la talla", però es posen "nerviosos" i consideren que necessiten prendre el medicament per poder tenir una erecció satisfactòria. En segon lloc, aquells que no necessiten viagra però en prenen "per rendir millor" i tenir ereccions més duradores. I, finalment, en tercer lloc, persones que prenen "alcohol i drogues, en ambients festius, i com que saben que aquestes substàncies disminueixen la seva resposta al llit, en prenen per poder tenir relacions sexuals".
El porno i les apps
Segons la seva opinió, totes aquestes situacions estan influïdes pel consum de porno. Els continguts pornogràfics, que ara es consumeixen a partir dels 12 anys, proporcionen una "idea distorsionada" de la sexualitat, que els joves intenten imitar. A més, veure un home mantenir sexe amb moltes dones els provoca un "estímul cerebral tan gran que en la vida real no aconsegueixen tenir desig i una erecció satisfactòria amb una dona de carn i ossos".
I les apps de cites faciliten trobades sexuals casuals amb persones amb qui gairebé no s’ha parlat, "cosa que posa nerviosos molts homes", que poden patir el que es coneix com una destrempada i, després, desenvolupar una por de no ser capaços de tenir una erecció satisfactòria en la pròxima relació. "El canvi de model sexual basat en el fast sex té influència en la seva inseguretat", afirma per acabar el doctor.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Loteria de Nadal 2022 ¿Què has de fer si et toca la Loteria de Nadal 2022?: consells
- Mobilitat Viatges il·limitats per 6,20 euros a l'any: així pots demanar la targeta social a Barcelona per a majors de 60 anys o discapacitats amb rendes baixes
- Accident mortal Mor atropellada una jove de 20 anys que circulava en patinet a Sant Cugat
- Óscar Fernández Calle, candidat de Vox a Extremadura : "Guardiola va robar el canvi que volien la majoria d’extremenys"
- Sorteig del 'Gordo' Ni cobrar-lo ni trucar als teus amics: què és el primer que has de fer si et toca la Loteria de Nadal?
- El forat de la sanitat pública El 45% dels espanyols només va al dentista per emergències: «Hi vaig anar per un queixal i vaig acabar amb una factura de 1.300 euros»
- Reforma en Justícia Falta de normes, possibles pròrrogues i molta incertesa davant la reforma que revoluciona l’organització de la justícia a Espanya
- Escàndol internacional El dur informe del cas Epstein: el que les víctimes de violacions van explicar a la policia i com els advocats van provar de fer-les callar
- Esperit nadalenc El Parc del Fòrum de Barcelona es tenyeix de vermell a la Cursa del Pare Noel
- UNA ALTRA DESGRÀCIA Greu lesió de genoll de Christensen
