PROJECTE PIONER
BCN crea un ‘hub’ de l’Alzheimer per avançar en la investigació
La iniciativa, que suma les fundacions Maragall i Ace i els hospitals Clínic, Mar, Sant Pau i Vall d’Hebron, busca l’excel·lència científica i la transferència de coneixement a la pràctica clínica.
La detecció precoç de la malaltia des de l’atenció primària és un altre dels objectius

El HUB Alzheimer Barcelona col·locarà la capital catalana com a "epicentre global", en paraules de l’alcalde Jaume Collboni, d’investigació de la segona malaltia que més preocupa els espanyols després del càncer. Aquest organisme buscarà, entre altres coses, potenciar la detecció precoç des de l’atenció primària.
Es tracta d’una iniciativa pionera, fundada per la Fundació Pasqual Maragall i que compta amb el suport de l’Ajuntament (el consistori ha aportat una cinquena part del pressupost), destinada a l’estudi d’aquesta demència. El repte és urgent: a causa del progressiu envelliment poblacional, Espanya tindrà més d’1,5 milions de persones amb Alzheimer d’aquí 20 anys.
El HUB Alzheimer Barcelona es va inaugurar ahir. El director de la Fundació Pasqual Maragall, Arcadi Navarro, va remarcar que només a Espanya hi ha un milió de persones amb demència. I posant el focus en Catalunya, Navarro va remarcar que l’actual xifra de 130.000 malalts que hi ha a la comunitat podria duplicar-se o triplicar-se el pròxim segle. "És un tsunami que ve i una pandèmia estructural que podem prevenir".
"Davant aquest escenari i aprofitant el canvi de paradigma en l’enfocament de l’Alzheimer gràcies als avenços científics recents, Barcelona ha de fer un pas endavant aprofitant el lideratge científic", va dir. Segons Navarro, "la creació d’aquest hub fomentarà l’excel·lència científica, atraurà inversions, millorarà la transferència de la investigació a la pràctica clínica i promourà la formació en Alzheimer i malalties neurodegeneratives".
Per aconseguir aquests objectius "al més aviat possible", el director de la Pasqual Maragall va remarcar que serà necessari que institucions públiques i privades sumin esforços per anar més ràpid i aconseguir que "el fàrmac arribi al més aviat possible a qui ho necessiti".
En la mateixa línia, la consellera de Salut, Olga Pané, va remarcar que el repte català és molt més gran que el d’altres països en els que el model sanitari és privat. "Sostenir aquesta universalitat ens obliga a cooperar entre el sector públic i privat", va afirmar, i va posar en valor que aquest hub representa "una experiència de cooperació i de coalició en favor dels pacients".
Tot i que el HUB Alzheimer Barcelona es va inaugurar ahir, ja ha portat a terme algunes activitats com la primera jornada sobre els Desafiaments i oportunitats en la implementació de teràpies biològiques per a l’Alzheimer, que va comptar amb la participació del Servei Català de la Salut. Altres que estan en marxa són la primera convocatòria de beques predoctorals col·laboratives (destinades a fomentar la investigació cooperativa entre els centres membres del hub)i accions formatives per millorar el diagnòstic i gestió de la malaltia en l’atenció primària.
Qui en forma part
D’aquest projecte pioner també en formen part l’Hospital de la Santa Creu i Sant Pau, l’Hospital del Mar, l’Hospital Clínic i l’Hospital de la Vall d’Hebron, així com dues destacades institucions especialitzades en investigació en Alzheimer: Barcelona Beta Brain Research Center (BBRC) i Ace Alzheimer Center Barcelona.
"Barcelona s’ha posicionat com a epicentre global d’investigació en Alzheimer, i s’ha convertit en una "ciutat líder a escala mundial fruit d’anys d’investigació. Per això, des d’aquesta alcaldia creiem fermament en la importància d’impulsar projectes pioners com aquest per unir talent, recursos i voluntat per transformar el futur d’aquesta malaltia devastadora", va reblar Collboni.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Jaume Miralles serà el nou director general d’IA del Govern
- Malalties ultrarares Un jove amb síndrome SAVI millora gràcies a un fàrmac contra el lupus
- Més d’un milió de catalans prenen Diazepam i altres ansiolítics
- Deduccions fiscals El ‘BOE’ confirma una nova deducció de fins a 340 euros en el teu IRPF: així pots beneficiar-te d’aquesta ajuda
- L’Apartur promou la "xivatada" anònima
- Seguretat viària Més de 70.000 catalans estan en llista d'espera per examinar-se de la prova pràctica del carnet de conduir
- Pàrquing lliure Aparcar gratis a Barcelona: on estacionar sense pagar i sense multes
- Pèls de punta Gonzalo Bernardos adverteix del "festival" immobiliari que ve: "L'habitatge de compra es posarà molt car..."
- Òbit Mor Robert Redford, llegenda de Hollywood, als 89 anys
- ACTUALITAT BLAUGRANA Més futbol gratis des del balcó: el Barça-Getafe, també al Johan Cruyff