El Govern advoca per retallar la bonificació de la T-usual
El secretari de Mobilitat de la Generalitat diu que és "inassumible" la subvenció del 50% i aposta per destinar els diners públics, en temps de rècord de demanda, a la millora del servei.

Res feia preveure ahir que fins a dos alts càrrecs del Departament de Territori anessin a ser tan clars i contundents a l’hora d’assenyalar el camí de les noves tarifes del transport públic. Va passar al recinte modernista de Sant Pau, durant una jornada organitzada per la Federació Empresarial Catalana d’Autotransport de Viatgers (FECAV). Primer el secretari de Mobilitat i Transport, Manel Nadal, i després la seva directora general, Susi López, van expressar el desig del Govern de no mantenir la bonificació del 50% que s’aplica en la T-usual. Uns diners, van afegir, que en temps d’altíssima demanda s’han de destinar a la millora del sistema, cosa que inclou, per exemple, ampliar la flota per oferir un servei de més qualitat.
Aquest diari ja us compartia dissabte passat el posicionament de la consellera de Territori, Sílvia Paneque: "¿Té sentit que les ajudes al transport siguin lineals? Hem de replantejar que la bonificació dels usuaris depengui del nivell d’ingressos". La responsable del ram ja deixava clar, com també en el passat va fer el ministre Óscar Puente, que el cafè per a tothom té les hores comptades. El mateix va expressar dies enrere Antonio Balmón, vicepresident executiu de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), que va dir sense embuts que la gent ha de pagar pels serveis públics. El també alcalde de Cornellà va advocar, fins i tot, per un increment de la tarifa.
Molts milions
Notícies relacionadesAmb tot aquest panorama, Nadal va recórrer ahir a les dades per exposar una conclusió molt clara: "Des de la Conselleria ens agradaria que es mantinguessin les bonificacions, però no fins al 50%, perquè el cost és inassumible". Abans es va encarregar de desgranar aquesta factura, que en l’àmbit de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) de Barcelona és d’uns 2.300 milions d’euros anuals. De tot aquest dineral, va detallar, 222 milions corresponen a la subvenció que es va aplicant des del setembre del 2022. "Si poguéssim destinar la meitat [d’aquest import] al transport públic, imagineu la quantitat de coses que podríem fer".
Nadal no va esmentar expressament cap dels dos títols que encara estan a meitat de preu (T-jove i T-usual), però López sí que va donar una mica més de detall a l’assenyalar que la T-usual "no pot seguir al 50%". La responsable de Territori es va servir d’un Power Point en el qual es podia llegir, a l’apartat Millora del finançament: increment d’ingressos la següent sentència: "Modificació de les bonificacions: amb especial atenció a les característiques socioeconòmiques". Afirmació que va molt en sintonia amb el que Paneque ja va aportar el cap de setmana passat.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Pèls de punta Gonzalo Bernardos adverteix del "festival" immobiliari que ve: "L'habitatge de compra es posarà molt car..."
- L’Apartur promou la "xivatada" anònima
- De la Generalitat a Golden Hotels Aragonès renuncia al sou d’expresident i dirigirà l’empresa familiar d’hotels
- Malalties ultrarares Un jove amb síndrome SAVI millora gràcies a un fàrmac contra el lupus
- SUCCESSOS Multades tres empreses de busos per l’accident mortal de França
- La crisi habitacional El Pla Estatal de Vivenda triplicarà la inversió fins als 7.000 milions
- Projeccions econòmiques El Govern i el Banc d’Espanya eleven la previsió de creixement
- Cita empresarial Barcelona Global reuneix 1.500 professionals de 90 nacionalitats
- Farmacèutiques La japonesa AGC Pharma Chemicals inaugura una planta a Malgrat de Mar
- Sector bancari El BBVA confia que el Govern perdi el seu poder per vetar una futura fusió