Patronal i sindicats estenen la mà per evitar una altra aturada
Fonts dels dos grups confien a poder desactivar el conflicte i garantir l’accés a la jubilació anticipada per als conductors.

El sector del transport de viatgers interurbans i urbans va viure ahir el seu primer dia de vaga. Els sindicats van quantificar el seguiment com a massiu, amb percentatges de participació d’entre el 80% i el 90% dels treballadors no vinculats pels serveis mínims. Les patronals, per contra, van destacar l’escassa incidència de les protestes i que la majoria de passatgers van poder arribar al seu lloc de destí.
Des de posicions enfrontades, els agents econòmics van tancar el seu primer dia d’aturada a tot Espanya amb la mà allargada per evitar-ne un segon. Al calendari de mobilitzacions estan en el dia d’avui marcats en vermell els dies 11, 28 i 29 de novembre, així com els 5, 9 i 23 de desembre. Els sindicats i les patronals més representatius del sector tenen dues setmanes per posar-se d’acord.
A prop del pacte
De moment, segons coincideixen fonts dels dos grups negociadors, no tenen data prevista per a una nova reunió en la qual desencallar el conflicte, si bé totes dues allarguen la mà a l’altra i confien a no arribar a l’11 de novembre amb una convocatòria d’aturada activa.
Un preacord per no arribar a la jornada d’ahir amb una vaga va ser a prop, segons coincideixen aquestes mateixes fonts. Si bé encara falten serrells per al mateix. Les empreses del sector insisteixen en dos punts per acceptar tramitar de manera conjunta amb els sindicats una sol·licitud a la Seguretat Social perquè inclogui els autobusers com a col·lectiu susceptible d’acollir-se a uns coeficients reductors per al càlcul de la jubilació anticipada.
Els empresaris traslladen als sindicats que comparteixen la seva reivindicació d’avançar el retir dels conductors, per a així evitar els riscos a la carretera associats al desgast dels llargs anys al volant. No obstant, volen assegurar-se que això no complica la seva operativa en un sector que ja clama contra la falta de professionals aptes per cobrir vacants. És per això que les patronals pretenen pactar amb els sindicats la inclusió dels conductors al catàleg de professions de difícil cobertura, perquè les companyies puguin anar a l’estranger a contractar persones en origen.
Cotitzacions
Una altra demanda portada a terme per les empreses i que incumbeix directament l’Administració és la revisió dels contractes públics per adaptar-los a aquesta demanda de jubilació anticipada. I és que sumar un sector al règim de jubilacions anticipades implica una sobrecotització durant la vida laboral dels empleats, cosa que implica més costos laborals a assumir per les empreses. I no totes estan disposades a fer-ho, si no són compensades en el cas que treballin amb el sector públic.
Els sindicats, per la seva banda, operen amb la pressió dels precedents. La setmana passada van desconvocar les aturades previstes en el transport de mercaderies per carretera perquè allà les patronals sí que van acceptar finalment tramitar aquesta petició a la Seguretat Social perquè els conductors poguessin acollir-se a la jubilació anticipada.
I en el cas dels conductors del transport de viatgers, la pressió dels seus afiliats exigirà a les direccions obtenir el mateix resultat.
- A Barcelona Un cotxe es precipita a la rambla del Carmel al sortir d’un pàrquing marxa enrere
- MÚSICA Rosalía anuncia un àlbum fet "per primer cop sense por del fracàs"
- La vídua d’Andic demana als fills de l’empresari més diners de l’herència
- Platja El pacífic poble a només 15 minuts de Santa Coloma de Gramenet: espectacular
- Enfrontament institucional El Govern es desmarca del xoc entre la RAE i el Cervantes
- Endarrerir el rellotge ¿Quin dia és el canvi d’hora a Espanya? L’horari d’hivern 2025 és a tocar
- Famosos Victoria Beckham (51 anys) humanitza David al llit: «El meu marit ronca i jo he de fer servir taps»
- La capital europea més infravalorada és també la més barata per a un viatge de tardor: vols i allotjament per poc més de 20 euros
- L’oli d’oliva costa ara el doble que el 2021 i la meitat que el 2024
- Catalunya impulsa un fons públic de 285 milions per a ‘start-ups’ de ciència