METEOROLOGIA
Pluges generalitzades a Catalunya a l’espera d’una tardor humida
Les precipitacions van deixar més de 40 litres per metre quadrat en alguns punts del sud i de les comarques de Lleida, però per superar la sequera caldrien més episodis similars.

L’episodi de pluges, que ha afectat gran part de Catalunya des de dimarts a la tarda, va caure amb força a Lleida i les comarques de l’Ebre. De fet, set pobles del Segrià i la Noguera es van quedar durant diverses hores sense llum després que un llamp partís el cablatge d’una línia de mitjana tensió. El component elèctric de la tempesta també va descarregar amb força a la província de Barcelona, amb llampecs que van caure sobre el mar, però també a Collserola i altres punts aïllats. Al llarg del dia d’ahir, les precipitacions es van generalitzar i es van desplaçar per tot el territori, fins a deixar més de 40 litres per metre quadrat en diverses poblacions (per exemple a Maials, la Granadella, Vilanova de Segrià i Vielha –a l’observatori del Lac Redon–).
Les pluges intenses van entrar a Catalunya per l’oest i es van anar desplaçant cap a l’est, regant alhora les comarques pirinenques. Les capçaleres dels rius Ter i Llobregat també van rebre aigua, tot i que no són les zones del territori on més va ploure. La gran excepció va ser l’Alt Empordà, un dels territoris més afligits per l’escassetat, on pràcticament no va ploure.
A les comarques de l’Ebre es van registrar les principals incidències. Un tren que circulava entre la Faió-Pobla de Massaluca (Terra Alta) i Nonasp (Saragossa) va quedar aturat per una inundació de la via cap a dos quarts de vuit del matí, de manera que es va activar un transport alternatiu per carretera.
En total, des de l’inici de l’alerta Inuncat dimarts al matí, els bombers van atendre 204 avisos per inundacions, caigudes d’arbres i altres estralls fins a les vuit del vespre. La comarca amb més incidències va ser el Segrià, amb 27, el 18,49% del total, i les ciutats amb més avisos, Lleida i Tarragona, amb 15 cada una. Per demarcacions, la que més trucades va generar va ser la de Barcelona, amb el 33,82% del total.
Alleujament al Priorat
L’episodi va començar dimarts i, malgrat que es van mantenir algunes pluges irregulars, encara amb component elèctric en certs punts, la intensitat va començar a disminuir durant la tarda d’ahir, segons els registres d’Aemet i el Servei Meteorològic de Catalunya (SMC).
Avui, en general, tornarà el temps estable a Catalunya. Tot i així, les autoritats adverteixen que, de cara a divendres i el cap de setmana, podrien tornar les alertes per tempestes si els núvols, inestables, tornen a descarregar de nou. Amb relació a la sequera, aquest episodi ha servit per alleujar comarques del sud de Catalunya que feia mesos que no rebien quantitats importants d’aigua, com és el cas del Priorat, on les previsions de cara a la verema són molt negatives.
Notícies relacionadesAl llarg de les pròximes hores, es podrà determinar com han augmentat les reserves als embassaments, tot i que l’aigua també ha servit per remullar els boscos i ajudar a recarregar els aqüífers. Alhora, aquest episodi de pluges ajuda a rebaixar el risc d’incendis de cara als últims dies calorosos, en la que ha sigut una temporada sense focs forestals importants.
El que determinarà el final de la sequera, però, serà la temporada de pluges tardorals, que precisament s’obre amb aquest temporal, si bé encara estiuenc.
- Fenomen en auge La venda a pes de 'caixes sorpresa' d'Amazon arriba al centre de Barcelona: "És com una loteria"
- Universitat Més de 250 professors universitaris exigeixen a la UB que investigui el cas Ramón Flecha
- MUNDIAL DE CLUBS Luis Enrique ignora Mbappé: «Soc soci culer, per això sempre em motiva jugar contra el Madrid»
- Previsió meteorològica Catalunya, en alerta per fortes pluges: aquestes són les zones on més pot ploure
- Detingut per matar d’una punyalada un multireincident al Prat de Llobregat per una venjança
- ACTUALITAT BLAUGRANA El Barça posa màxima pressió a Ter Stegen per forçar la seva sortida
- Acte a Barcelona Feijóo promet «més finançament» per a Catalunya si governa: «Sé que el necessita i el tindrà»
- ACTUALITAT BLAUGRANA El Barça planeja un homenatge a Messi per inaugurar el Camp Nou acabat
- Atacs al Govern Les saunes del pare de Begoña Gómez, el «míssil de flotació» llançat des de les clavegueres per Villarejo contra Sánchez: «Això el mata»
- EL FINANÇAMENT Montero proposa «federalitzar la gestió tributària» per a totes les comunitats «per igual» i no només per a Catalunya