La qualitat de l’aire a BCN arriba al millor nivell des que hi ha registres
És el primer cop en 25 anys que els nivells de pol·lució a la ciutat no superen els llindars legals d’Europa. El 2023 va ser la primera vegada que els cotxes amb etiqueta eco van superar els d’etiqueta groga.
Barcelona registra en aquests moments la "millor qualitat de l’aire" des que hi ha registres a la ciutat. L’últim informe d’avaluació de qualitat de l’aire, en el qual s’analitzen totes les dades recopilades al llarg del 2023, mostra que els dos grans contaminants de l’aire (el diòxid de nitrogen i les partícules fines) han registrat una baixada rècord l’últim any. Es tracta de la primera vegada en més de dues dècades que els nivells de contaminació a la ciutat no superen els màxims establerts per la normativa europea i se situen dins dels llindars considerats segurs. Segons apunta Laia Bonet, primera tinenta d’alcalde de Barcelona, estem davant una "fita històrica" que s’ha aconseguit, assegura, gràcies a mesures com l’aplicació de la zona de baixes emissions, la descarbonització dels vehicles que entren a la ciutat i la creació de més espais verds.
Els registres de qualitat de l’aire a la ciutat corroboren la millora d’almenys dos grans indicadors. D’una banda, els nivells de diòxid de nitrogen (NO2) van assolir l’any passat el valor més baix des que existeixen registres. De l’altra, també es confirma la tendència a la baixa de la concentració de les partícules en suspensió (tant les PM2,5 com les PM10). "És la primera vegada que totes les estacions de qualitat de l’aire de la ciutat compleixen amb la normativa vigent", afirma Bonet. "Hem arribat aquí gràcies a un ventall de mesures, així que hem de continuar treballant en la mateixa línia per millorar encara més aquests indicadors i, sobretot, per arribar als objectius més ambiciosos que ens marca Europa per al 2030", afegeix.
Segons expliquen els responsables d’aquesta anàlisi, liderada des del mateix Ajuntament de Barcelona i l’Agència de Salut Pública (ASPB), la millora de la qualitat de l’aire a la ciutat s’explica, en gran part, per les mesures per controlar el trànsit i per descarbonitzar la mobilitat tant pública com privada. Entre aquestes destaca l’aplicació de la zona de baixes emissions. En aquest sentit, un dels indicadors més positius és que l’any passat, per primera vegada, el nombre de vehicles amb etiqueta eco va ser més alt que el nombre de vehicles amb l’etiqueta groga. Segons Bonet, també es poden destacar altres factors com l’impuls del transport públic elèctric, la pacificació de carrers com els eixos verds i les superilles així com l’impuls dels carrils bici a la ciutat.
Carrers amb molt trànsit
L’aire que es respira ara a Barcelona és el millor dels últims 25 anys però, tot i així, segueix encara molt lluny de ser un aire net i saludable. Els mapes de contaminació mostren que encara hi ha zones de la ciutat amb alts nivells de pol·lució. És el cas, per exemple, de carrers amb elevats nivells de trànsit com Aragó, València, Mallorca, Gran Via, Diagonal i Meridiana. O del conjunt de l’Eixample.
"Fa uns anys, als mapes de contaminació de la ciutat aquests punts destacaven en lila. Ara han passat a vermell o a groc. No són nivells ideals, però sí que mostren una millora important respecte a anys passats", afirma Marc Rico, cap del servei de l’Agència de Salut Pública de Barcelona.
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Fenomen en auge Així es contracten i funcionen les excursions ‘low cost’ des de Barcelona
- Filó turístic Excursions ‘low cost’ des de Barcelona: el fenomen en auge que inunda els portals de veïns
- Sinistre a França Qui eren les víctimes de l'accident d'autobús que tornava d'Andorra a L'Hospitalet?
- El número 2 d’Emergències valora ara deixar el Consell