ELS EFECTES DE LA CRISI CLIMÀTICA
Sanitat crea un nou mapa d’alertes per calor extrema
Els llindars màxims de temperatura estan associats a l’augment dels ingressos hospitalaris i de la mortalitat a cada regió.

No és el mateix parlar de calor extrema a Andalusia o Extremadura que a Astúries o Galícia. Tampoc té el mateix impacte que els termòmetres superin els 30 ºC a Barcelona, Madrid o Màlaga. Per això mateix, el Ministeri de Sanitat va activar ahir un nou mapa d’alertes per calor amb llindars diferents per a cada província. Al litoral català, per exemple, les alarmes s’encendran quan els termòmetres superin els 30 graus, a diverses zones del sud d’Espanya s’activaran a partir dels 40, i a la costa nord, al voltant dels 25graus. El seu objectiu, segons va explicar la ministra Mónica García, és alertar la població de cada zona davant l’arribada de "temperatures excessives" que poden "desencadenar problemes de salut".
El mapa proporciona informació detallada sobre 182 zones geogràfiques. A cada una s’estableix el llindar màxim de temperatura que, segons recullen els registres històrics, està associat a un augment dels ingressos hospitalaris i de la mortalitat a la regió. El recurs es va activar ahir per primera vegada i es mantindrà actiu fins al 30 de setembre, com a mínim. En cas que, com passa des de fa anys, les altes temperatures estiuenques es prolonguin més enllà d’aquesta data, no es descarta mantenir encès aquest sistema d’alertes fins al descens dels termòmetres de la tardor.
Els informes més exhaustius elaborats fins ara indiquen que, per cada grau que la temperatura ambient supera aquests llindars màxims per a cada regió, el risc de mortalitat atribuïble a les altes temperatures creix entre un 9,1% i un 10,7%. És a dir que, per cada dia de calor extrema, la mortalitat s’incrementa de mitjana en tres defuncions al dia.
Altres condicionants
Estudis recents apunten que l’augment de temperatures a l’estiu ha disparat un 10% les hospitalitzacions a Espanya en l’última dècada. Sobretot en el cas d’ingressos relacionats amb l’obesitat (que s’han incrementat un 97,5%), amb insuficiències renals (77,7%), infeccions urinàries (74,6%) i sèpsia (54,3%).
Notícies relacionadesEl nou mapa d’alertes per calor a Espanya no només assenyala els diferents llindars de temperatures extremes a cada regió. Aquesta eina també planteja un sistema en el qual, depenent del nombre de dies en els quals se superen aquests llindars, s’activen quatre nivells d’alerta (que van del nivell 0 al 3) amb les seves respectives mesures de protecció. L’objectiu és coordinar tots els agents implicats, des dels diferents ministeris i responsables autonòmics fins als professionals sanitaris i els serveis socials, per incrementar la protecció dels col·lectius més vulnerables a les altes temperatures. Sobretot, en el cas de "nadons i menors, dones gestants, persones grans o amb malalties que es puguin agreujar amb la calor".
L’activació d’aquestes alertes anirà acompanyada de la difusió de recomanacions generals per a la població per "protegir-se davant les temperatures excessives". Entre aquestes destaca, per exemple, la recomanació de beure aigua, evitar begudes amb cafeïna, alcohol o molt ensucrades, reduir l’activitat física a l’aire lliure durant les hores més caloroses del dia i mantenir-se en llocs frescos o climatitzats. També extremar la vigilància de les persones amb problemes de salut crònics.
- CICLISME El caos s’apodera de l’estrena del Tour amb Enric Mas de protagonista
- Victòria del campió d’Europa (2-0) El Madrid topa amb Luis Enrique
- Lleida Quatre morts i sis ferits en un accident a l’A-2 a Soses amb quatre cotxes implicats
- Sánchez insisteix a "salvar el vaixell" però perd un altre peó
- Comerç La FNAC d’El Triangle s’acomiada avui amb grans rebaixes
- Educació El psicòleg Álvaro Bilbao recorda les cinc preguntes que has de fer al teu fill abans que sigui tard
- Obesitat a Espanya: una pandèmia que causa una de cada cinc morts evitables
- Estudi de la personalitat Què significa desbloquejar el mòbil cada poc temps, segons la psicologia
- Salut ¿Per què els mosquits sempre et piquen a tu? La ciència ja té la resposta
- Lleida Quatre morts i sis ferits en un accident a l’A-2 a Soses amb quatre cotxes implicats