Sequera a CATALUNYA
La dessalinitzadora flotant de BCN, pendent de la firma del contracte
El Govern que sorgeixi del 12M podria retractar-se’n i no pagaria una indemnització
Actualment, Coxabengoa i la Generalitat només tenen un compromís mutu, però no un acord definitiu tancat per construir aquesta nova font extra de producció d’aigua.
El Govern encara no ha firmat el contracte amb l’empresa que ha de construir la dessalinitzadora flotant. Segons ha pogut saber EL PERIÓDICO, la companyia Coxabengoa i la Generalitat de Catalunya no tenen encara un contracte definitiu tancat, tot i que sí que existeix un compromís mutu: Coxabengoa està interessada a construir aquesta infraestructura i el Departament d’Acció Climàtica pretén que el projecte tiri endavant per tenir una font extra de producció d’aigua.
En els últims dies, tant el conseller David Mascort com els dirigents d’ATL (l’entitat de proveïment d’aigua Ter-Llobregat) han reiterat que la dessalinitzadora flotant serà una realitat. No obstant, el fet que el contracte encara no estigui firmat obre la porta que el nou Govern sortint de les urnes després de les eleccions de diumenge opti per no seguir amb el projecte. ¿Per què? Perquè de moment no existeix cap clàusula com la de Hard Rock que obligui a mantenir l’acord al qual s’ha arribat amb Coxabengoa.
Dubtes del PSC i Junts
En el dia d’avui, ni el PSC ni Junts, els dos partits majoritaris a part d’ERC, es mostren entusiasmats amb la idea d’instal·lar una gran dessalinitzadora flotant al port de Barcelona. Aquesta planta no estava inclosa en la planificació per disposar de més oferta d’aigua, ja que es comptava amb les futures dessalinitzadores a Cubelles (Foix) i a Blanes (Tordera 2). A més, també hi ha confiança dipositada en la regeneració, un procés que s’ha d’aplicar, d’aquí pocs anys, no només en l’entorn del Llobregat, sinó també en el del Besòs.
No obstant, Mascort va assegurar que, mentre les dessalinitzadores definitives no estan a punt, aquesta planta flotant servirà per afrontar dificultats en cas que la sequera es torni a accentuar. De fet, en cas que finalment es construeixi, podria passar que la planta estigui a punt però que funcionés al mínim al no ser necessària la seva aportació d’aigua.
La infraestructura, que costarà 100 milions d’euros segons les estimacions de l’Executiu català, és l’alternativa a traslladar aigua amb vaixell, una mesura que s’havia anunciat. És a dir, la intenció és tenir-la a punt per utilitzar-la en lloc de recórrer als vaixells quan l’escenari torni a ser d’emergència.
¿Per què el PSC i Junts no estan convençuts amb aquesta opció? En primer lloc, perquè consideren que queden molts dubtes per aclarir. Fonts del PSC consultades per aquest diari afirmen que existeixen diversos interrogants: "¿Com s’assegurarà el proveïment energètic? ¿Com es tractaran les aigües del port? ¿On s’enviarà la salmorra (les restes contaminants del procés de dessalinització)?". Els socialistes prefereixen apostar per alternatives més estructurals i no per solucions tan temporals, i més tenint en compte que el Govern no els ha aclarit aquests detalls.
Per Junts, les dessalinitzadores són un recurs essencial però prioritzen les fixes abans que les mòbils o temporals, segons va afirmar Anna Feliu durant un debat electoral sobre la sequera organitzat per l’entitat Aigua és Vida. Els Comuns, per la seva banda, denuncien que encara queden moltes respostes pendents i que la idea no s’ha transmès al consell d’administració del port de Barcelona
Viable, tot i que dificultós
Amb tot això, podria passar que el Govern de la Generalitat es faci enrere i decideixi trencar l’acord amb l’empresa sense haver de pagar una indemnització. De tota manera, malgrat aquesta possibilitat, la direcció d’ATL està bolcada en aquest projecte. Els pròxims passos a seguir són tancar els últims detalls que s’estan negociant i garantir l’arribada dels materials necessaris per començar a construir-la.
Tècnics de l’entitat de proveïment públic, que serà qui explotiarà la planta, en cas que es faci, ja han fet anàlisi i han comprovat que és viable, però dificultós, tractar aigua del port de Barcelona. En aquesta zona hi ha presència d’hidrocarburs, que són uns contaminants complicats d’eliminar, i es pot produir un abocament en qualsevol moment.
Notícies relacionadesTambé és complicat crear els emissaris que han d’enviar la salmorra al mar. Coxabengoa, líder en dessalinització fins ara, encara no ha construït cap planta flotant, tot i que fonts coneixedores del projecte afirmen que hi ha poca diferència amb les fixes, ja que els processos d’osmosi són els mateixos en terra que sobre una gran barcassa.
Per totes aquestes raons, la dessalinitzadora flotant del port de Barcelona és una obra gairebé faraònica (seria una de les dessalinitzadores flotants més potents del món).
- Infraestructura estratègica Espanya i França busquen una "ruta marítima alternativa" per al BarMar
- ELS EFECTES DEL TEMPORAL Por que molts dels desapareguts es trobin ja al mar
- La gestió del temporal La responsable d’emergències admet que desconeixia el sistema d’alertes
- La situació blaugrana La defensa que guanya punts
- Revisió a la xarxa pedalable metropolitana La ‘connexió ciclista’ entre ciutats de BCN afronta una nova expansió
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Multimèdia | Més de 6.400 corredors catalans volen conquistar la Behobia-Sant Sebastià
- VISITES Una aventura hivernal al Zoo del Pirineu
- FIRES El retorn a l’edat mitjana envaeix Súria
- Darrere dels passos dels combatents Les rutes dels maquis