Eva Bailén: «Tan difícil és ser youtuber com presentador de TV»

La divulgadora aconsella a les famílies que eduquin digitalment els seus fills: amb curiositat i bones preguntes, la tecnologia eleva el coneixement.

Eva Bailén: «Tan difícil és ser youtuber com presentador de TV»

OLGA PEREDA

3
Es llegeix en minuts
Olga Pereda
Olga Pereda

Periodista

ver +

El seu últim llibre, Connectados y empoderados (Plataforma Actual), té per objectiu seduir les famílies perquè es responsabilitzin de l’educació digital dels seus fills i filles, als quals es resisteix a anomenar nadius digitals.

¿Per què no li agrada el terme nadiu digital?

El va encunyar l’escriptor i conferenciant Marc Prensky el 2001 i no m’agrada perquè crec que genera falses expectatives. Si ets nadiu digital sembla que vens amb tot sabut i que els adults no t’han d’ajudar i recolzar. La meva responsabilitat com a mare també és educar en digital.

Molts experts recomanen, a l’hora d’aprofitar el temps d’estudi, deixar el mòbil. Fins i tot, desinstal·lar aplicacions com Instagram. Vostè, no obstant, defensa que la tecnologia pot ser una aliada educativa.

En educació, la tecnologia cal utilitzar-la en el moment precís. La pots utilitzar per resoldre determinats dubtes. ChatGPT pot anar molt bé, per exemple. Però les xarxes socials són distraccions constants. Si obres l’ordinador i utilitzes la tecnologia per distreure’t amb les xarxes en lloc de per ser més eficient i eficaç en el teu estudi, el millor és que l’apaguis i et posis amb el llibre, el paper i el bolígraf.

Totes les administracions s’han posat aquest any molt serioses amb l’ús dels smartphones als instituts.

Els mòbils a les aules poden ser disruptius, cert. Hi ha perills, com el grooming o el bullying, però ens ha tocat viure una època complexa i toca posar-nos les piles, no només prohibir. Hi ha eines tecnològiques que ens porten més enllà del llibre de text i les experiències tradicionals. Amb curiositat i bones preguntes, la tecnologia et permet portar el teu coneixement a un altre nivell. Per exemple, millorant els treballs de classe, inclosa la seva presentació. La tecnologia també és una aliada per personalitzar l’aprenentatge i fer-lo més inclusiu. Hi ha aplicacions molt interessants per aprendre matemàtiques. No dic que calgui desterrar els quaderns i els bolígrafs de les aules, però cal avançar en la digitalització, en sintonia amb tota la societat.

¿De qui és la responsabilitat que els nanos utilitzin bé ChatGPT i no només per copiar un treball?

Sempre s’ha copiat. Abans anaves a la biblioteca i copiaves de l’enciclopèdia. Ara costa molt menys. El repte és per als docents, que han de proposar un tipus de treballs més complexos que facin que els alumnes sentin curiositat i ganes d’investigar. ChatGPT també s’equivoca, no és una solució única.

¿No anem massa ràpid introduint la tecnologia a les escoles?

Hi ha el cas de Suècia, que ha paralitzat el seu pla. La digitalització s’ha convertit en el fi i no en una eina. És un error perquè el fi ha de ser l’aprenentatge, no la digitalització. No fa falta que des dels cinc anys els nens tinguin un iPad. No pot ser que tot a l’escola es faci a través de la tecnologia. L’important és que hi hagi capacitat d’adaptació. Una unitat didàctica pot ser amb tecnologia, i una altra sense. No s’han de desterrar els bolis i fer-ho tot amb tecnologia.

Molts membres de les generacions Zeta i Alfa somien ser streamers i viure de jugar a videojocs, opció que vostè defensa. Molts pares i mares es poden posar les mans al cap.

Tan difícil és ser youtuber com presentador de televisió. Ser un bon youtuber, saber comunicar i arribar a molta gent no és fàcil. El problema és que els nanos pensen que és senzill. No ho és, no hi pots dedicar 10 minuts al dia o unes hores. Entenc que siguin els seus referents perquè parlen de temes que a un jove o un nen li interessen i s’hi identifiquen. Però que els quedi clar: no et cau del cel. A més, és passatger. Et dona èxit durant uns anys i no saps el que pot venir després.

Notícies relacionades

Vostè va acaparar molts titulars, fa algun temps, quan va encapçalar una campanya contra els deures.

Contra un determinat tipus de deures. Demanar cada dia que els nens copiïn l’enunciat del llibre de text i facin comptes i deures repetitius que no suposen cap repte és una pèrdua de temps. Els deures han de ser racionals, moderats i adaptats a cada nen.