BRETXA DE GÈNERE

El 21% de les alumnes senten angoixa amb les matemàtiques

 Als 15 anys, la probabilitat d’aspirar a tenir una professió científica o tecnològica amb 30 anys és un 12% inferior per a les noies que per als nois.

El 21% de les alumnes senten angoixa amb les matemàtiques

OLGA PEREDA

2
Es llegeix en minuts
Olga Pereda
Olga Pereda

Periodista

ver +

Les matemàtiques són complexes però no difícils si s’ensenyen i s’aprenen bé. No obstant, la injusta i mala fama d’aquesta assignatura s’acarnissa especialment amb les nenes. L’última edició de l’informe PISA –l’informe internacional que avalua l’alumnat de 15 anys– va revelar que el rendiment en matemàtiques és més alt entre els nois que en les noies, una cosa que passa no només a Espanya, sinó a la majoria dels països. Ni ells són més llestos ni estan més capacitats que elles. El problema és que les noies, per biaixos de gènere, són més propenses que els nois a tenir angoixa davant les matemàtiques. Tant que el 21% senten ansietat davant aquesta matèria tan fonamental en els currículums.

La bretxa de gènere amb aquesta assignatura comença a primària, continua a secundària i persisteix a l’educació postobligatòria i a la universitat, segons confirma un nou estudi del centre de polítiques econòmiques EsadeEcPol titulat Dones a les STEM. Des de l’educació bàsica fins a la carrera laboral.

Pla de reforç

Les matemàtiques –més ben dit, l’ennuegada de les matemàtiques– fa temps que estan en l’agenda política. El gener passat, el Govern espanyol va anunciar un pla de reforç per revertir les males dades que PISA va oferir sobre l’aprenentatge de les matemàtiques, amb només un 6% dels estudiants en els nivells de l’excel·lència i un 27% en la insuficiència.

L’informe d’EsadeEcPol assegura que a 4t de primària (10 anys) les nenes tenen un 15% menys de probabilitats de considerar que les matemàtiques són la seva assignatura favorita que els nens. Convençudes que són avorrides i difícils, tenen un 9% menys de probabilitat de considerar-se bones estudiants en aquesta matèria.

Notícies relacionades

L’estudi d’EsadeEcPol confirma que amb 15 anys (4t d’ESO) l’ansietat (que es pot traduir per angoixa i que no s’ha de confondre amb el fet de patir un problema de salut mental com el trastorn per ansietat) ataca amb més força les nenes que els nens pel que fa a les matemàtiques. Un 21% de les alumnes asseguren que se senten nervioses o desesperançades quan s’enfronten a un problema matemàtic.

Lluny de difuminar-se, la bretxa de gènere persisteix a l’educació postobligatòria. A batxillerat, la presència de noies en les branques cientificotècniques és considerablement inferior. A la universitat, no arriba a la meitat la presència de dones en els graus científics i tecnològics, coneguts amb les sigles STEM. En el grau de Matemàtiques, la presència femenina és del 36%.