Un jutjat investiga una escola per les cremades d’un nen amb autisme

Els monitors d’un centre d’educació especial asseguren que la lesió es va produir al rentar amb aigua a 60° les mans del menor, que ha necessitat un empelt.

Un jutjat investiga una escola per les cremades d’un nen amb autisme

germán gonzález j. g. albalat

3
Es llegeix en minuts
Germán González
Germán González

Periodista.

ver +
J. G. Albalat
J. G. Albalat

Redactor

Especialista en judicials

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El Jutjat d’Instrucció número 32 de Barcelona investiga l’escola d’educació especial Taigà de Barcelona per una possible negligència que va tenir lloc el 25 de gener quan un alumne de 8 anys, amb autisme i una discapacitat del 82%, va patir una greu cremada a la mà dreta. A causa de la gravetat de les lesions, el nen va haver de ser intervingut durant més de tres hores i mitja a l’Hospital de la Vall d’Hebron de Barcelona per rebre un empelt de pell.

Segons la denúncia presentada pel pare del menor davant els Mossos d’Esquadra, a què ha tingut accés EL PERIÓDICO, cap a les 13.50 hores del 25 de gener, el nen era a l’escola quan va tenir un contratemps i es va fer les seves necessitats a sobre. Com que es va tacar les mans, dos monitors de menjador li van netejar amb aigua però aquesta va sortir de l’aixeta "molt calenta, de manera que li va produir una cremada de segon grau, cosa que li va provocar la caiguda de la pell de la mà dreta."

Davant la gravetat de les lesions, el centre va trucar al telèfon d’emergències i una ambulància va portar el menor, acompanyat per la subdirectora del centre i el seu tutor, a l’Hospital de la Vall d’Hebron. Allà el van curar i els seus pares el van anar a buscar, ja que tenia l’alta mèdica.

No obstant, en les hores següents, el menor va empitjorar i els pares el van portar de nou a la Vall d’Hebron, on va quedar ingressat. Va estar vomitant i amb febre durant sis o set dies, ja que tenia la ferida infectada. La denúncia incideix que "tant la metge com la infermera van posar en dubte que la cremada fos originada per una escaldada d’aigua calenta". Els metges van haver de sedar el nen per poder curar-li aquesta cremada. Dilluns passat el van operar per posar-li un empelt de pell. Els metges tracten a més que no perdi la mobilitat de la mà i que no li quedin seqüeles. La família "posa en dubte els fets ocorreguts a l’escola perquè la cremada és d’una gravetat" superior a la causa explicada des de l’inici pel centre: "Un rentat de mans" amb aigua calenta. Així consta en la denúncia presentada davant la policia, que va fer diverses comprovacions, com parlar amb l’escola o anar a visitar el menor.

Els Mossos van portar el seu primer atestat a finals de gener al Jutjat d’Instrucció número 32 de Barcelona, que va iniciar una investigació i va ordenar a la policia continuar amb les seves indagacions. L’hospital també ha enviat un informe mèdic al magistrat amb l’exploració que es va fer al menor els dies 25 i 26 de gener. Els pares, representats per la lletrada Mónica Santiago, de Vosseler Abogados, s’han personat en aquest procediment, ja que consideren que hi va haver una possible negligència del centre en l’atenció al seu fill.

Dinou dies a l’hospital

Notícies relacionades

En declaracions a aquest mitjà, Carlos, el pare del menor, explica que fa 19 dies que són a l’hospital. Relata que la família no va veure la ferida del nen fins al dia 26 a la tarda, ja que quan el van recollir de l’hospital el dia anterior la tenia embenada. "Ens van dir que les cures es feien a l’ambulatori i ens van donar l’alta. Vam pensar que era superficial, però més tard va començar a tenir febre i vòmits", recorda el progenitor.

Va ser llavors quan van decidir tornar a l’hospital i es van trobar amb la gravetat de les ferides. Carlos relata que els metges que els van atendre els van dir que les lesions no eren compatibles amb una cremada per aigua calenta. La família va tornar a parlar amb l’escola per aclarir els fets. "Ens van donar tres versions. En la primera, ens van dir que li queia la pell sola com un guant i que podria ser de la medicació que prenia, malgrat que no li havia passat mai abans. Després, van dir que s’havia cremat al posar la mà sota l’aigua calenta quan ell no sap rentar-se les mans sol, i finalment que la ferida es va produir quan un monitor li netejava". "No vam creure aquestes versions", afirma Carlos .