El port de Tarragona inicia les obres per carregar vaixells amb aigua

En cas de necessitat, l’aigua del minitransvasament de l’Ebre s’afegiria als recursos procedents de la dessalinitzadora de Sagunt, que ja està a punt per produir a ple rendiment.

El port de Tarragona inicia les obres per carregar vaixells amb aigua

G. C.

2
Es llegeix en minuts
Guillem Costa
Guillem Costa

Especialista en Medi ambient, sostenibilitat i biodiversidad

ver +

No només el port de Barcelona es prepara per a l’operació barcos. Avui comencen les tasques per reparar fuites d’aigua a la canonada que connecta la xarxa d’aigües de Tarragona amb el port de la ciutat. Aquest conducte serà clau en cas que el Govern decideixi traslladar aigua potable amb barco de Tarragona a Barcelona. Dilluns passat, el Govern i el Ministeri per a la Transició Ecològica van anunciar que, si s’activa l’operatiu, es podrà recórrer al port de Sagunt, on es carregarà aigua procedent de la dessalinitzadora d’aquesta localitat, fins a la data infrautilitzada.

El conseller d’Acció Climàtica, David Mascort, va tornar a obrir la porta a carregar barcos en un segon port, per disposar de més aigua. Tarragona és una de les opcions que agafa força. Per aquesta raó, arrenca una nova fase en els preparatius del port tarragoní.

Quan es va anunciar la possibilitat d’enviar aigua del CAT (Consorci d’Aigües de Tarragona) a Barcelona amb barco, el port va revisar les instal·lacions. Es va inspeccionar la canonada i es van realitzar proves de pressió, que van servir per detectar alguna fuita, després que la instal·lació hagués estat en desús durant més de 15 anys. Ara, els nous treballs se centren a localitzar de forma quirúrgica les fugues i reparar-les. En total, la canonada mesura 900 metres de llarg i uneix la xarxa d’Ematsa (Empresa Municipal Mixta d’Aigües de Tarragona) amb el moll de la Rioja.

Mesura puntual

L’aigua del CAT arribaria al port de Tarragona. Aquesta aigua procedeix del minitransvasament de l’Ebre. No obstant, el president del CAT, Joan Alginet, que es nega a acceptar un transvasament per terra, està obert a enviar aigua a Barcelona a través de vaixells cisterna si es tracta d’una mesura puntual en un escenari de greu emergència: "Amb garanties jurídiques, no ens hi oposem". L’objectiu del port de Tarragona és tenir preparada la canonada, que acaba en una arqueta on es connectarien les grans mangueres que enllaçarien amb els barcos.

"Sagunt està llesta"

En cas que s’aposti per portar aigua de Tarragona fins a Barcelona, es podria compaginar amb l’arribada d’aigua de la dessalinitzadora de Sagunt. Mariola Durá, directora d’explotació d’aquesta planta, en conversa amb EL PERIÓDICO, explica que ja estan en disposició de poder donar aigua: "Nosaltres, quan se’ns avisi, posem la planta a ple rendiment i arrenquem. Només fa falta desinfectar el dipòsit del port".

Notícies relacionades

"Avui, la dessalinitzadora pot enviar al port 7.500 metres cúbics al dia. Si volen el volum sencer, 22.000 metres cúbics al dia, s’han de fer les obres de millora d’aquesta conducció", concreta. Segons fonts del Ministeri per a la Transició Ecològica, aquests treballs començaran pròximament.

Aquesta planta dessalinitzadora funciona amb osmosi inversa i un procés de doble filtració tancada. Quan la gigafactoría de bateries de Volkswagen s’instal·li a Sagunt, es convertirà en el client principal d’aquesta estació de tractament. La planta allibera la salmorra (la substància sobrant del procés amb una elevada concentració de sal) junt amb l’excedent de la central tèrmica que es troba al costat de la dessalinitzadora.