Els instituts prohibiran el mòbil al pati, el menjador i les sortides

La nova normativa, que també veta els dispositius en tots els casos en l’educació primària, entrarà en vigor l’any que ve una vegada els centres hi hagin adaptat els seus reglaments.

Els instituts prohibiran el mòbil al pati, el menjador i les sortides

A.J. GONZÁLEZ

3
Es llegeix en minuts
Olga Pereda
Olga Pereda

Periodista

ver +

A l’escola pública i concertada de Catalunya, cap alumne d’infantil (0 a 3 anys) i primària (6 a 12 anys) podrà utilitzar el mòbil personal. Els d’ESO (12 a 16 anys) estaran autoritzats a portar-lo, però no el podran utilitzar a classe. Fer-ho estarà "totalment prohibit". El veto s’estendrà al pati, el menjador, les sortides i les activitats extraescolars.

Els estudiants només encendran els seus dispositius quan ho requereixi una activitat educativa concreta. En tot cas, tindran prioritat les tauletes i els ordinadors abans que els telèfons.

Aquestes són algunes de les directrius incloses a la norma aprovada ahir pel Consell Executiu, un marc de referència que ara haurà de ser adaptat pels centres als seus reglaments. El text, bastant restrictiu, es produeix després de mesos de pressió de les famílies i molts docents, que demanaven la prohibició dels dispositius, una cosa a la qual, fins ara, Educació s’havia mostrat contrària.

Seran les direccions escolars les que decideixin on hauran de deixar els alumnes d’institut els seus smartphones durant l’horari lectiu. Podrà ser en un espai especialment habilitat o dins de la motxilla de cada estudiant, on el dispositiu es mantindrà apagat.

Les sancions

Seran els centres, també, els que decideixin com actuar en cas d’incompliment. El text del Govern apunta una idea: retirar el telèfon a l’alumne, custodiar-lo fins al final de la jornada lectiva i avisar la família. Cada direcció decidirà com gestiona el mal ús del dispositiu. Una vegada traspassada als reglaments escolars de cada centre, la normativa catalana entrarà en vigor a partir del curs que ve.

Malgrat ser tan restrictiva, l’ordenança no ha acabat de convèncer els portaveus d’Adolèscencia Lliure de Mòbils, el moviment ciutadà que busca retardar al màxim possible l’entrega del primer mòbil a nois i noies. En un comunicat, van aplaudir lamentant-se que el text suposa "regular l’ús del mòbil però no l’accés".

La nova ordenança –que té com a origen les directrius aprovades pel Consell Escolar de Catalunya (CEC) al desembre– inclou excepcions. Però no generals sinó motivades per necessitats específiques i individuals d’algun alumne. Per exemple, comunicar-se amb un adult de referència, fomentar la seva autonomia o per algun motiu relacionat amb la salut. Altres excepcions podran ser fruit d’alguna situació d’aprenentatge a l’aula o finalitzar alguna tasca de fora d’aquesta.

"La utilització de telèfons intel·ligents en activitats escolars requereix d’un codi de conducta que potenciï la convivència al centre, elimini la bretxa d’accés als aprenentatges i minimitzi les disrupcions a l’aula", conclou el text.

Vetar el mòbil no significa no tenir una bona competència digital, adverteix el document aprovat al Consell Executiu. "Una bona competència digital permet sensibilitzar sobre els perills del mal ús del mòbil, com per exemple el ciberassetjament, la pèrdua de privacitat i les distraccions, aspectes que formen part integral de l’educació digital", assegura el text.

Interacció personal

En la primària, serà l’escola la que faciliti a l’alumnat la tecnologia necessària per dur a terme tasques relacionades amb la competència digital quan l’aprenentatge ho requereixi. El mateix passa en la secundària, en què és freqüent veure alumnes amb ordinadors als seus pupitres.

Notícies relacionades

La normativa catalana estén la prohibició de l’ús del mòbil al pati, les sortides i el menjador, per fomentar la interacció personal entre alumnes i entre professors i estudiants. L’ús dels telèfons pot "distorsionar" aquesta prioritat educativa.

En l’educació postobligatòria, s’insta els estudiants a ser "responsables" dels seus dispositius per seguir les normes que el centre fixi sota el prisma de la convivència i el respecte als drets i a la protecció de dades.

Temes:

Intel Govern