Escriure a mà, millor per al cervell

L’ús del teclat genera menys connexions neuronals que escriure a mà en un paper, que a més és molt millor per millorar l’ortografia i retenir informació en la memòria

Escriure a mà, millor per al cervell

valentina raffio

2
Es llegeix en minuts
Valentina Raffio
Valentina Raffio

Periodista.

Especialista en ciència, salut i medi ambient.

Ubicada/t a Barcelona.

ver +

Aprendre consisteix, essencialment, a formar noves connexions cerebrals. Cada vegada que el nostre cervell rep una informació nova es posa en marxa un complex i fascinant mecanisme pel qual les neurones s’envien senyals elèctrics i químics entre si, i, així, aconsegueixen entendre un concepte, retenir una dada i fixar-la en la memòria. ¿Però com podem aconseguir que el nostre cervell faci aquest procés de la manera més eficaç possible? Segons apunta un estudi publicat divendres passat a la revista Frontiers in Psychology, escriure a mà produiria més connexions cerebrals que escriure en un teclat. També s’ha demostrat que l’escriptura a mà millora l’ortografia i ajuda a retenir informació en la memòria.

La investigació, liderada per un equip de científiques de la Universitat Noruega de Ciència i Tecnologia (NTNU), s’ha centrat en l’anàlisi de 36 estudiants universitaris. Tots els participants en aquest estudi van haver de col·locar-se uns dispositius al cap amb 256 sensors que els mesuraven l’activitat elèctrica del cervell. Una vegada col·locats aquests cascos, els usuaris van haver de posar-se a escriure. Unes vegades utilitzant un bolígraf digital i d’altres amb un teclat. A partir d’aquí, les investigadores van aconseguir desxifrar com els seus cervells es comportaven davant cada un d’aquests escenaris.

¿El resultat? Segons apunta el treball publicat divendres, els patrons de connectivitat cerebral són molt més elaborats quan s’escriu a mà que quan es traslladen les mateixes dades en un teclat. "Les nostres troballes suggereixen que la informació visual obtinguda a través dels moviments de la mà que fem a l’escriure a bolígraf contribueixen en gran manera als patrons de connectivitat del cervell que promouen l’aprenentatge", explica Audrey van der Mee, coautora d’aquest treball.

L’ús del teclat, en canvi, sembla generar un altre tipus d’efectes al cervell. Sobretot si tenim en compte que aquest mecanisme consisteix, essencialment, a pitjar unes tecles amb el rovell dels dits. Tal com expliquen les autores d’aquesta anàlisi, aquest procés no genera tantes connexions neuronals ni tan complexes. "Això també explicaria per què els infants que han après a escriure i llegir amb una tablet poden tenir dificultats per diferenciar lletres visualment similars entre si, com la b i la d. Literal no han sentit amb els seus cossos el que se sent al produir aquestes lletres", comenta van der Meer.

La importància de la llibreta

Notícies relacionades

Després d’aquestes últimes troballes, que coincideixen amb estudis anteriors, els experts incideixen en la importància que té permetre als estudiants que escriguin a mà. En aquest sentit, les autores d’aquest treball defensen que els alumnes haurien de rebre un mínim de classes en les quals es promogui activament l’escriptura a bolígraf. Sobretot en les primeres etapes educatives.

Les expertes recorden que "existeix certa evidència que els estudiants aprenen més i recorden millor quan prenen apunts escrits a mà, mentre que utilitzar un ordinador amb teclat pot ser més pràctic quan escriuen un text o un assaig llarg".

Temes:

Escriptors