El pla de reforç prioritzarà les escoles amb més necessitats

El reforç per a comprensió lectora i matemàtiques anunciat pel president del Govern central s’aplicarà a partir del curs que ve

La baixada de ràtios tindrà més força a les aules que siguin d’alta complexitat

El pla de reforç prioritzarà les escoles amb més necessitats

oLGA PEREDA

2
Es llegeix en minuts
Olga Pereda
Olga Pereda

Periodista

ver +

El pla de reforç en comprensió lectora i matemàtiques anunciat aquest cap de setmana per Pedro Sánchez en un acte electoral s’aplicarà a partir del curs que ve a l’escola pública i concertada. La comprensió lectora s’aplicarà a tota ña primària i secundària, mentre que el suport extra a les matemàtiques se centrarà en els cursos que van des de 3r de primària a 4t d’ESO.

Fonts del Ministeri d’Educació van explicar ahir a EL PERIÓDICO que el pla no serà igual per a tots els centres, sinó que dependrà del tipus d’alumnat i de la complexitat de les aules. És a dir, hi haurà més reforç en aquelles escoles i instituts que tinguin més quantitat d’estudiants amb més necessitat i pitjor rendiment acadèmic.

Dotació econòmica

Aquestes fonts afirmen que la dotació econòmica facilitada per Sánchez –500 milions d’euros– és "aproximada i orientativa" i que amb tota probabilitat serà "molt més alta". La partida sortirà dels Pressupostos Generals de l’Estat i els fons aniran a les autonomies (competents en educació), però el seu caràcter serà finalista, amb la qual cosa les comunitats no podran destinar els fons a cap altre objectiu que no sigui el pactat.

Fonts del ministeri que dirigeix Pilar Alegría confirmen que el pla anunciat per Sánchez encara no està concretat. El que està clar és que no serà cafè per a tothom, sinó que s’aplicarà en funció de les necessitats de cada centre, una reivindicació de les escoles i instituts.

La baixada de ràtios (una mesura que exigeix un canvi legal) no serà uniforme i tindrà més força en aquelles aules que siguin d’alta complexitat (on hi hagi més quantitat d’alumnes que tinguin un baix rendiment o població més vulnerable).

El desdoblament de classes –que ja es va aplicar durant l’època de la pandèmia– s’efectuarà només a les aules que ho necessitin, expliquen aquestes mateixes fonts.

Respecte a la formació del professorat, en el ministeri estan convençuts que cal donar eines pedagògiques als docents perquè tinguin una manera d’ensenyar que faci que les matemàtiques siguin més amenes per a l’alumnat. A l’ESO, el reforç educatiu consistirà que l’alumnat "sigui capaç d’aplicar a la resolució de problemes els coneixements que ja té".

Classes a la tarda

Fonts ministerials reconeixen el "problema" que hi ha per contractar matemàtics com a professors d’escoles i instituts. "Són professionals molt demandats en l’empresa privada, on cobren molt més", admeten.

Notícies relacionades

El pla de reforç no corre risc de privatitzar-se perquè, en teoria, les classes de suport als alumnes que ho necessitin s’impartiran al mateix centre a la tarda, una vegada hagi acabat l’horari lectiu.

El reforç a la comprensió lectora serà més transversal i s’aplicarà no només a l’assignatura de llengua, sinó a totes. Consistirà que els estudiants llegeixin més i comprenguin millor els textos. Per aconseguir-ho, es fomentaran les exposicions orals per millorar la seva comunicació lingüística.