Tercer túnel a Barcelona i línia Cornellà-Castelldefels

El desdoblament de l’R1 d’Arenys a Blanes o la línia de Vilanova a Mataró pel Vallès són altres de les obres pendents més enllà del 2030.

Tercer túnel a Barcelona i línia Cornellà-Castelldefels

C. M. D.

2
Es llegeix en minuts
C. M. D.

El pla de Rodalies 2020-2030 ja té acabats el 25% dels projectes previstos per a aquests 10 anys. Els tècnics ja estan treballant a les obres que s’han d’emprendre en el segon quinquenni, però n’hi ha moltes altres que, si no hi ha canvi de plans, hauran de saltar a la següent dècada. Potser el més rellevant sigui el tercer túnel ferroviari de Barcelona. Amb una xarxa tan centralitzada a la capital catalana, és fonamental tenir més capacitat. Però també és el desdoblament de la línia R1 des d’Arenys fins a Blanes, la nova línia Cornellà-Castelldefels o la línia orbital, des de Vilanova i la Geltrú fins a Mataró pel Vallès, sense passar per Barcelona.

Abans d’entrar en el més enllà del 2030, el pla de Rodalies sí que té projectes marcats per al segon quinquenni d’aquesta dècada. Com la quadruplicació de vies entre Castelldefels i el Prat, clau per a l’eficiència dels trens regionals de Reus i Tortosa, que podran passar de llarg pel centre de les estacions sense haver de dependre del ritme dels més lents de Rodalies. També s’espera que s’avanci en el desdoblament de vies de l’R3, que ja s’executa entre Mollet i Parets del Vallès i té altres trams en fase d’estudi informatiu.

El tercer túnel de Barcelona entraria per la Diagonal, això sembla clar, però el dubte és, una vegada arribés a la plaça de les Glòries, si puja cap a la Sagrera o baixa per creuar el Poblenou. Aquesta segona opció sembla tenir més sentit, ja que el 22@ no disposa de tren i el transport públic hi és certament deficitari. Però si aquesta és l’opció, no arribaria a la nova estació intermodal de la Sagrera.

I el ‘tram-tren’

Notícies relacionades

Desdoblar l’R1 segueix la mateixa lògica que l’R3. Que hi hagi un carril per sentit és una bomba de rellotgeria, ja que una avaria en un tren obliga a tallar la línia. O en el millor dels casos, a guillotinar-la i deixar aïllat el tram afectat. La idea seria actuar entre Arenys i Blanes. El que no és sobre la taula és allargar la línia més enllà de Maçanet. Per diverses raons: traçats tan llargs són difícils de gestionar i el Baix Empordà ha de connectar-se amb el tram-tren, un projecte llargament reivindicat per les comarques marítimes de Girona que les connectaria a la capital de la província i permetria donar servei a unes 113.000 persones.

El denominat metro del Delta (del Llobregat) és un altre dels plans. Té molt sentit si es té en compte la quantitat de gent (unes 250.000 persones) que viu entre Castelldefels i Barcelona. I donaria molta raó de ser a aquest tercer túnel ferroviari. Quant a la línia orbital, s’hauria de fer per fases: Mataró-Granollers, la unió dels Vallesos, Terrassa-Abrera i Vilanova-Vilafranca. Tots els experts coincideixen que s’hauria de començar per unir Sabadell, Terrassa, Mollet i Granollers per la quantitat de població que aglutinen, prop d’un milió d’habitants, que són molts trens plens.