Tercer túnel a Barcelona i línia Cornellà-Castelldefels
El desdoblament de l’R1 d’Arenys a Blanes o la línia de Vilanova a Mataró pel Vallès són altres de les obres pendents més enllà del 2030.

El pla de Rodalies 2020-2030 ja té acabats el 25% dels projectes previstos per a aquests 10 anys. Els tècnics ja estan treballant a les obres que s’han d’emprendre en el segon quinquenni, però n’hi ha moltes altres que, si no hi ha canvi de plans, hauran de saltar a la següent dècada. Potser el més rellevant sigui el tercer túnel ferroviari de Barcelona. Amb una xarxa tan centralitzada a la capital catalana, és fonamental tenir més capacitat. Però també és el desdoblament de la línia R1 des d’Arenys fins a Blanes, la nova línia Cornellà-Castelldefels o la línia orbital, des de Vilanova i la Geltrú fins a Mataró pel Vallès, sense passar per Barcelona.
Abans d’entrar en el més enllà del 2030, el pla de Rodalies sí que té projectes marcats per al segon quinquenni d’aquesta dècada. Com la quadruplicació de vies entre Castelldefels i el Prat, clau per a l’eficiència dels trens regionals de Reus i Tortosa, que podran passar de llarg pel centre de les estacions sense haver de dependre del ritme dels més lents de Rodalies. També s’espera que s’avanci en el desdoblament de vies de l’R3, que ja s’executa entre Mollet i Parets del Vallès i té altres trams en fase d’estudi informatiu.
El tercer túnel de Barcelona entraria per la Diagonal, això sembla clar, però el dubte és, una vegada arribés a la plaça de les Glòries, si puja cap a la Sagrera o baixa per creuar el Poblenou. Aquesta segona opció sembla tenir més sentit, ja que el 22@ no disposa de tren i el transport públic hi és certament deficitari. Però si aquesta és l’opció, no arribaria a la nova estació intermodal de la Sagrera.
I el ‘tram-tren’
Desdoblar l’R1 segueix la mateixa lògica que l’R3. Que hi hagi un carril per sentit és una bomba de rellotgeria, ja que una avaria en un tren obliga a tallar la línia. O en el millor dels casos, a guillotinar-la i deixar aïllat el tram afectat. La idea seria actuar entre Arenys i Blanes. El que no és sobre la taula és allargar la línia més enllà de Maçanet. Per diverses raons: traçats tan llargs són difícils de gestionar i el Baix Empordà ha de connectar-se amb el tram-tren, un projecte llargament reivindicat per les comarques marítimes de Girona que les connectaria a la capital de la província i permetria donar servei a unes 113.000 persones.
El denominat metro del Delta (del Llobregat) és un altre dels plans. Té molt sentit si es té en compte la quantitat de gent (unes 250.000 persones) que viu entre Castelldefels i Barcelona. I donaria molta raó de ser a aquest tercer túnel ferroviari. Quant a la línia orbital, s’hauria de fer per fases: Mataró-Granollers, la unió dels Vallesos, Terrassa-Abrera i Vilanova-Vilafranca. Tots els experts coincideixen que s’hauria de començar per unir Sabadell, Terrassa, Mollet i Granollers per la quantitat de població que aglutinen, prop d’un milió d’habitants, que són molts trens plens.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Els veïns surten de les seves ciutats a comprar roba i productes de la llar
- Els comicis del 2027 Junts aposta per prohibir als okupes l’empadronament
- Cas sota investigació L’Ana Julia va rebre a la presó regals dels funcionaris a canvi de sexe
- Genealogia ¿Qui era la mare del nou Papa, Lleó XIV? Així era Mildred Martínez
- Míchel, hospitalitzat d'urgència per un problema de salut
- Nou Pontífex Parla l'investigador de Tortosa que va dissoldre la secta Sodalicio del Perú: "El papa Lleó XIV va tenir un paper imprescindible"
- Cita internacional el 10J La Sagrada Família de Barcelona convidarà el Papa Lleó XIV pel centenari de Gaudí al juny de 2026
- Febre per Bad Bunny: 10 concerts a Madrid i 2 a Barcelona
- Mor James Foley, el director predilecte de Madonna i responsable de dues pel·lícules de la saga ‘Cincuenta sombras de Grey’
- Negociació PSOE-Junts El Consell de la UE tornarà a debatre sobre l’oficialitat del català el 27 de maig