Reunió a Madrid

La comissió política del traspàs de Rodalies es crearà al febrer

La comissió Govern-Generalitat té per davant la feina de concretar aspectes com el finançament del traspàs o la subrogació de tot el personal de Renfe i Adif.

La comissió política del traspàs de Rodalies es crearà al febrer

CARLOS márquez dANIEL

2
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

"Avancem molt bé i anem molt bé". Fa sis mesos, aquestes paraules en boca d’una consellera i amb referència a qualsevol cosa que tingui a veure amb Rodalies haurien resultat insòlites. Però a principis del 2024, dos mesos després que ERC i el PSOE establissin les bases del traspàs del servei ferroviari a la Generalitat (amb la investidura de Pedro Sánchez com a president del Govern com a teló de fons), ja no resulta en absolut estranya una proximitat com aquesta entre les dues institucions. Ester Capella, la titular de Territori, es va reunir ahir amb el ministre de Transport i Mobilitat Sostenible, Óscar Puente. I entre altres coses, van decidir que la primera setmana de febrer es constituirà la comissió política que començarà a donar forma al traspàs total de Rodalies al Govern.

En tres setmanes, els representants de les dues parts decidiran quins són els grups de treball –comissions executives– que hauran de definir les potes més importants del traspàs: el finançament, l’anàlisi de les vies, els plans d’inversió i el disseny i constitució de l’empresa mixta sobre la qual ha de pivotar el servei. Tot, sota la supervisió de la comissió política que, va detallar Capella, "avalarà tot el que es vagi decidint".

¿Per quan?

És normal que el lector es pregunti a aquestes altures quan passarà tot això, quan el Govern es farà càrrec de Rodalies, cosa que inclou la gestió d’un nou operador públic i el control de la infraestructura, l’únic que li falta per administrar, ja que el 2010 ja es van cedir els horaris i les tarifes. Capella no s’ha mullat, així que l’únic que se sap fins ara és que tot hauria d’estar tancat abans que acabi la legislatura que va començar al desembre. És a dir, anant bé, quatre anys.

Notícies relacionades

Sembla molt de temps, i segur que la Generalitat es retorça el clatell per mirar d’escurçar els terminis, però cal aclarir coses com la subrogació de tot el personal de Renfe i Adif, el sistema de finançament del servei o el seguiment del pla de Rodalies 2020-2030, que preveu una inversió a Catalunya superior als 6.000 milions d’euros. A tot això cal afegir-hi l’auditoria, quilòmetre a quilòmetre, de l’estat de les vies i catenàries, una infraestructura que si surt a la premsa no és precisament pel seu bon estat de forma. Una dada ho resumeix tot: segons les dades del Govern, el 2022 es van registrar 831 incidències greus.

Malgrat que se li va preguntar sobre els detalls de la futura comissió, la consellera es va limitar a explicar que el dia en què es constitueixi la comissió política "es farà el disseny de com desplegar l’acord polític del traspàs integral, en el qual cada un tindrà un rol i un paper". "La notícia –va concloure– és que al febrer es posa en marxa el traspàs de Rodalies a Catalunya". El ministeri, per la seva banda, no va fer cap declaració sobre la reunió. Tampoc el ministre Puente, molt aficionat a les xarxes socials, va comentar res.