branded

ACCIONA Open d’Espanya

Un exemple de sostenibilitat en competicions d’alt nivell

‘El golf: esport i sostenibilitat’ ha sigut el títol escollit per a una taula d’experts en què s’ha ofert una visió molt completa de com descarbonitzar l’esport

Aitor Canibe Sánchez, subdirector general d’Alta Competició del Consell Superior d’Esports;  Gerard Tsobanian, CEO Madrid Trophy Promotion i president de l’ACCIONA Open d’Espanya; Isabel Benítez, periodista; Joaquín Mollinedo, director general de RI, Comunicació i Marca d’ACCIONA.

Aitor Canibe Sánchez, subdirector general d’Alta Competició del Consell Superior d’Esports; Gerard Tsobanian, CEO Madrid Trophy Promotion i president de l’ACCIONA Open d’Espanya; Isabel Benítez, periodista; Joaquín Mollinedo, director general de RI, Comunicació i Marca d’ACCIONA.

5
Es llegeix en minuts

Amb els ulls posats en l’ACCIONA Open d’Espanya i uns dies abans de la seva celebració, va tenir lloc una taula d’experts dins de la III Edició, Descarbonitzar l’esport, el cas del golf, organitzada per Prensa Ibérica i amb el patrocini d’ACCIONA.

L’esdeveniment, celebrat el 6 d’octubre a Madrid, va comptar amb la periodista Isabel Benítez com a presentadora i uns contertulians d’excepció per parlar de molts temes, però, sobretot, de sostenibilitat i esport i de com el golf constitueix un referent en matèria de sostenibilitat.

Trencava el gel Aitor Canibe Sánchez, subdirector general d’Alta Competició del Consell Superior d’Esports comentant l’impacte que té el golf a Espanya. «Som un referent internacional de qualitat en els diferents àmbits, des de la gestió i equipaments fins als espais». 

Canibe va remarcar la importància de «fer marca» i que el país sigui un exemple tant a nivell de turisme sostenible com dels mateixos professionals esportius i altres actors implicats. «L’objectiu és realitzar una gestió eficient a nivell energètic i de sostenibilitat».

La sostenibilitat en l’alta competició

El següent expert a prendre la paraula va ser Gerard Tsobanian, CEO Madrid Trophy Promotion i president d’ACCIONA Open d’Espanya, que va recordar en quin moment ha entrat la sostenibilitat en l’alta competició. «Durant la pandèmia vam tenir molt temps per pensar i la conclusió és que cal fer les coses correctament per millorar el planeta. Cal tenir la convicció de fer-ho bé». I allà hi ha la clau d’aquest projecte de descarbonització de l’esport. «S’ha començat pel golf, però la idea és que l’esport sigui el més sostenible possible i tenir una visió a llarg termini.»

Respecte a la sensibilització davant de temes d’eficiència energètica i sostenibilitat, Tsobanian va confessar que al principi pensava que es tractava més d’una moda que d’una necessitat, però amb el temps s’ha adonat de la importància de conscienciar la població. «En esdeveniments esportius d’alt nivell podem ser un exemple i també els esportistes poden ser uns ambaixadors importants.»

La primera ronda d’intervencions va finalitzar amb Joaquín Mollinedo, director general de RRII, Comunicació i Marca d’ACCIONA, que té clar que «l’esport com a fenomen social no pot ser aliè als problemes que existeixen en l’actualitat». L’esport s’associa a una sèrie de valors i l’objectiu és incorporar-hi també els relacionats amb la sostenibilitat i el Medi Ambient. «El golf ofereix un entorn perfecte per explicar aquests reptes.»

Referents esportius i també de sostenibilitat

El repte a què s’enfronten aquests experts és que un esdeveniment històric com pot ser l’ACCIONA Open d’Espanya (que se celebra des del 1912) no només es converteixi en un referent de gestes esportives, sinó també de sostenibilitat.

A l’hora d’abordar els principals problemes o impactes que pot tenir un esport com el golf, els participants en la taula hi van posar una mica de llum. «El problema de l’aigua ja està superat, perquè en la majoria de camps de golf s’utilitza aigua reciclada amb mecanismes d’eficiència i de control», va assenyalar Joaquín Mollinedo. L’ús de fertilitzants en el green també és un altre punt a tenir en compte i Tsobanian va avança el pròxim repte: «Hem de començar a utilitzar fertilitzants BIO». Per la seva banda, Aitor Canibe va fer al·lusió a la importància de «fer sostenible la gestió d’instal·lacions esportives». En definitiva, en l’organització de grans esdeveniments esportius, la clau és la sostenibilitat des de tots els punts de vista.

Impacte positiu

Aconseguir generar un impacte positiu en esdeveniments esportius d’alt nivell resulta fonamental. I és que les coses han de quedar millor del que estaven. És a dir, que quedi en l’imaginari col·lectiu l’esdeveniment esportiu, però també el seu llegat a nivell mediambiental, social i econòmic

Els experts van oferir exemples significatius de les mesures que s’estan portant a terme, com reduir al màxim les emissions de CO2 i, a més, compensar-les amb mesures positives com pot ser la reforestació. 

Notícies relacionades

Una altra part important d’aquest repte és aplicar mesures concretes sostenibles que cada any es mesurin i intentin millorar. Dins d’aquestes mesures i com a novetat per a aquest 2023 en l’ACCIONA Open de España s’han instal·lat plaques solars i s’ha treballat en la conscienciació de l’ús del transport públic elèctric. També s’han eliminat les entrades físiques, amb la consegüent reducció de l’ús de paper.

Completa la llista de mesures l’eliminació de plàstics o la roba de material reciclat dels voluntaris que participen en el torneig, però això implica un sobrecost del qual el públic no és conscient. «La gent ha de saber que perquè certs criteris de sostenibilitat es compleixin s’han de portar a terme grans inversions. I el golf i el tennis, en aquest cas, van per davant», va apuntar el subdirector general d’Alta Competició del Consell Superior d’Esports.

Un nou llenguatge

El president de l’ACCIONA Open d’Espanya, Gerard Sobanian, exposa una nova realitat: «Nosaltres muntem esdeveniments de primer nivell, però el concepte de sostenibilitat forma part d’un nou llenguatge».

ACCIONA pot presumir de ser una empresa gestora d’esdeveniments sostenibles i el seu directiu confessa que «l’evolució en deu anys ha sigut evident, però ara hi ha un risc de vestir-se de verd sense que hi hagi compromisos reals». Per ser realment eficients «cal establir mètriques, mesurar i reportar». I tampoc podem oblidar-nos del paper clau que juga l’educació en tot això. 

De cara a veure com seran els esdeveniments esportius en els pròxims anys, Mollinedo parla d’«avançar en el camí d’impacte positiu i que tots els indicadors tant socials, com econòmics o mediambientals vagin progressant. Aconseguint que els indicadors generin en més d’un 50 o un 60 per cent valors positius ens donaríem els pròxims deu anys per satisfets». 

Gerard Tsobanian no es posa límits a l’hora de millorar l’aspecte sostenible de cada esdeveniment. A més, assenyalava en la seva intervenció, «van apareixent nous conceptes i tecnologies que ens ajudaran a ser més eficients».

Finalment, Aitor Canibe ha insistit a «donar-nos valor» perquè a Espanya «es fan les coses molt bé. Hem de creure en nosaltres. I el següent pas és fomentar aquest concepte de suport, digitalització i sostenibilitat». 

Temes:

Golf eSports