Entendre-hi més

900 900 120: El telèfon contra la violència masclista que no deixa de sonar

900 900 120: El telèfon contra la violència masclista que no deixa de sonar
3
Es llegeix en minuts

Cada 36 minuts, el telèfon d’atenció a les violències masclistes de la Generalitat de Catalunya sona. És un servei del Departament d’Igualtat que els 365 dies de l’any, les 24 hores del dia, atén dones que pateixen violència física, psicològica o sexual en mans de les seves parelles, exparelles o en entorns laborals, socials o familiars.

Aquest 2023 està sent, fins ara, el segon any amb més trucades de l’última dècada, només per darrere del 2020. Des de principis d’any el telèfon d’Igualtat ha sonat unes 9.500 vegades, un 16% més que durant el mateix període de l’any passat. El 900.900.120 és un servei gratuït i confidencial que assessora jurídicament i psicològicament qualsevol dona víctima de violències masclistes.

Verificat ha tingut accés a una gran base de dades obertes de la Generalitat en què es detallen les condicions de les trucades, les circumstàncies de les víctimes i els agressors, el tipus de violència denunciada i com el Departament d’Igualtat gestiona cada cas.

Servei nascut el 2001

El servei, nascut l’any 2001 de la mà de l’Institut Català de les Dones, ha atès durant la seva existència més de 230.000 trucades de dones que han patit violència masclista majoritàriament, però també de persones pròximes a la víctima o treballadores socials. 

Les dades recopilades en l’última dècada assenyalen que el 76% de les trucades provenen de la víctima mateixa, tot i que també hi ha un 21% que procedeix de les seves amistats o familiars, que utilitzen el servei principalment per informar-se.

¿I quina és la relació entre víctimes i agressors? La majoria de les 126.891 trucades rebudes en l’última dècada obeeixen a casos de violència masclista per part de les seves parelles (58.694) o exparelles (35.283). Tot i això, els agressors també són els fills (1.857), els pares (1.106), els germans (597) o altres familiars, així com els caps (317) o els companys de feina (249).

Perfil de la usuària

Si bé utilitzen la línia dones de totes les edats, les franges més comunes són les dels 31 als 40 anys (35,6%) i dels 41 als 50 (26,5%). Hi ha, això sí, 1.597 menors d’edat que han hagut de trucar al telèfon contra la violència masclista

El 82,5% de les víctimes són espanyoles, el 12,2% del continent americà i el 5,3% restant prové d’altres parts del món. Segurament ajuda que el servei atén consultes en 124 llengües: a més del castellà i el català, utilitzats per la vasta majoria d’usuàries, també s’atenen trucades en anglès, francès, rus, àrab, italià o xinès, entre molts d’altres.

Les violències psicològiques són les més freqüents entre les notificades per les usuàries del 900.900.120: el 87% de les trucades han sigut per aquesta raó. El 33% va denunciar violències físiques; el 8%, econòmiques, i el 3% per agressions sexuals. Són categories no excloents, ja que un cas de maltractament pot tenir diferents formes de violència.

En tres de cada quatre vegades, l’agressor és la parella o l’exparella de la víctima. Quan es tracta de relacions actives, en el 75% de les ocasions, les dues persones conviuen juntes. I, dins d’aquestes circumstàncies, en més de la meitat dels casos conviuen víctima, agressor i fills. Fins i tot, en 547 trucades s’han reportat casos de violència vicària, és a dir, violència cap als fills de la víctima per causar-li més mal.

Notícies relacionades

Quatre de cada deu trucades duren entre cinc i quinze minuts, tot i que cada vegada són més llargues: un 14% de les converses s’estenen passada la mitja hora, una durada que fa una dècada només es produïa el 6% de les vegades. Això es deu, segons Igualtat, al fet que des de fa uns anys hi ha professionals de la psicologia que escolten les dones i els ofereixen suport emocional en la mateixa trucada.

La línia 900.900.120, que també atén les trucades fetes des de Catalunya al 016, el telèfon de la Delegació d’Espanya contra la Violència de Gènere, també s’encarrega de derivar les víctimes a altres ens de l’administració. El 26,5% dels casos són traslladats a diferents serveis d’atenció a les dones, el 14,5% a la policia i el 5,3% a serveis judicials, mentre que el 42,6% són atesos íntegrament pel 900.900.120.

Temes:

Entendre més