Projecte legislatiu

Brussel·les llança una targeta europea per a les persones amb discapacitat

Proposa un document harmonitzat i una altra targeta d’estacionament que sigui reconeguda a tota la UE per millorar els drets del col·lectiu

Robots, els nous cuidadors de les persones amb discapacitat

De vuit mesos a un any i mig perquè el jutjat resolgui una incapacitació: «Estem desbordats»

Brussel·les llança una targeta europea per a les persones amb discapacitat

Ayuntamiento de Cornellà

3
Es llegeix en minuts
Silvia Martinez
Silvia Martinez

Periodista

ver +

Brussel·les aspira que les persones amb discapacitat tinguin un tracte preferent en els serveis públics i privats, el transport, els esdeveniments culturals, els museus, els centres esportius i d’oci o els parcs d’atraccions, independentment de l’Estat membre a què es desplacin. Per això, la Comissió Europea ha adoptat aquest dimecres una nova proposta legislativa amb què aspira a facilitar el dret a la lliure circulació de les persones amb discapacitat. El pla introdueix una targeta europea de discapacitat normalitzada i millora l’actual targeta europea d’estacionament, que tindrà reconeixement a tota la UE.

«Els drets de les persones amb discapacitat no s’han d’aturar a les fronteres nacionals. Volem que aquestes persones viatgin més fàcilment i que alguns dels obstacles desapareguin gràcies a la Targeta Europea de Discapacitat i la millora de la Targeta Europea d’Estacionament», ha explicat la vicepresidenta i responsable de valors i transparència, Vera Jourova, sobre un col·lectiu que, segons admet Brussel·les, s’enfronta a «barreres estructurals i desigualtats sistèmiques» que limiten la seva participació en la societat.

Per exemple, quan a una persona no se li reconeix la condició de discapacitat a l’estranger, la primera conseqüència és que no pot accedir a condicions especials i a un tracte preferent al visitar altres estats membres, com l’accés gratuït o prioritari, les tarifes reduïdes o l’assistència personal. Per resoldre aquest problema, la Comissió Europea proposa la creació d’un document normalitzat que serveixi a tota la UE i garanteixi la igualtat d’accés a condicions especials i un tracte preferent. Segons ha anunciat Brussel·les, aquest document serà expedit per les autoritats nacionals competents i complementarà les targetes o certificats nacionals existents.

Targeta d’aparcament

A més, l’Executiu comunitari també planteja millores en la Targeta Europea d’Aparcament. «Per a moltes persones amb discapacitat, el transport privat amb automòbil garanteix l’autonomia i continua sent la millor o l’única manera de viatjar i desplaçar-se amb independència», al·lega la Comissió, que justifica la mesura en la necessitat d’harmonitzar els drets d’estacionament. La targeta tindrà un format comú vinculant que substituirà les targetes d’estacionament nacionals per a les persones amb discapacitat i serà reconeguda a tota la UE.

Notícies relacionades

Per facilitar l’ús i reduir la càrrega administrativa, la normativa exigeix als governs que facilitin les targetes tant en versió física com digital, que posin a disposició del públic les condicions i normes per a l’expedició o retirada de les targetes en formats accessibles i que s’assegurin que els proveïdors de serveis ofereixen informació sobre les condicions especials i el tractament preferencial per a les persones amb discapacitat en formats accessibles. La proposta, que ara hauran de negociar el Parlament Europeu i el Consell, també insta els governs a preveure la possibilitat d’imposar multes i exigir mesures correctores en cas d’infracció. Un cop adoptada, els governs tindran 18 mesos de termini per incorporar el contingut de la directiva a les seves legislacions nacionals.

«Espero que els estats membre treballin ràpidament, atesa la importància històrica d’aquesta iniciativa. Cal escurçar els terminis per acabar la legislatura del 2024 amb una targeta real», ha defensat l’eurodiputat català Jordi Cañas que xifra en 87 milions el nombre de persones amb discapacitat a la UE. La iniciativa es basa en els resultats del projecte pilot que van portar a terme a Bèlgica, Xipre, Estònia, Finlàndia, Itàlia, Malta, Romania i Eslovènia entre el 2016 i el 2018 i en els resultats d’una consulta pública recent amb més de 3.300 respostes, de les quals el 78% procedia de persones amb discapacitat.