El Govern muscula el bus interurbà a l’espera del traspàs «total» de Rodalies

Ricard Cugat

3
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El curs escolar començarà a Catalunya amb més bus interurbà que mai. És una competència de la Generalitat, i a l’obligació de prestar el millor servei de mobilitat possible, se li uneix el desig de demostrar que a aquest costat de l’Ebre, el transport públic es gestiona «de manera eficient», tal com ha assenyalat aquest dilluns la consellera de Territori, Ester Capella. La Generalitat destinarà aquest any una mica més de 64 milions d’euros a la xarxa d’autocars que cobreixen tot el territori, amb Barcelona com a epicentre de bona part de les operacions. Els últims dos milions cristal·litzen aquest setembre amb reforços en una quinzena de línies. Tot, ha ressaltat la consellera, mentre s’espera el «traspàs total de Rodalies».

Capella ha triat la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) per presentar el reforç del servei. No és una aposta menor, ja que es tracta d’una «petita ciutat», ha relatat el rector Javier Lafuente, on arriben a conviure 50.000 persones i que depèn en gran manera del transport públic per poder suportar tal volum de població. El campus és, de fet, un dels principals beneficiats de la nova inversió. La línia 410 que uneix Vic i la UAB dobla les expedicions (en tindrà sis per sentit i dia) amb parades a Tona i la Garriga. En el cas de la 650 (Girona-UAB) es faran dos viatges per sentit a partir del 12 de setembre, cobrint el matí i la tarda.

Però hi ha més reforços. La línia que uneix Solsona i Lleida (L0696) incorpora una nova expedició els diumenges per a l’alumnat que ha d’anar a estudiar a la capital de la província, i entre setmana, s’afegeix un viatge a les 15.30 hores per poder tornar a casa després de les classes. La 1446 que connecta Solsona, Manresa i Barcelona incorpora dos nous trajectes per sentit; la 420 que uneix Granollers amb Caldes, Castellterçol i Moià tindrà un bus més al matí, i la 722 (Castellterçol, Moià, Artés i Manresa) suma tres expedicions per sentit.

Garraf i Alt Penedès

Novetats importants també al sud de Barcelona, on la L0820 que uneix Vilanova i la Geltrú i Vilafranca del Penedès gairebé doblarà els seus viatges al passar de 15 a 27 per sentit, 12 dels quals seran directes i la resta pararan a Sitges i Sant Pere de Ribes. La cobertura horària també s’amplia: el primer sortirà a les 5.45 hores i l’últim a les deu de la nit. Aquest corredor va registrar un total de 116.703 usuaris el 2022. S’esperen també millores en la 345, que enllaça Parets i Santa Perpètua de Mogoda, amb una connexió més per sentit; en la 240 (Caldes de Montbuí-Mollet del Vallès), que farà tres viatges més, i en la 470, entre Muntayola i Vic, que suma una nova connexió.

Territori també ha informat de la creació d’una nova línia exprés.cat entre Esparreguera i Barcelona. L’e24 farà 10 expedicions per sentit de dilluns a divendres. Amb aquesta incorporació, aquesta xarxa de busos directes i amb menys parades que les línies regulars suma ja 43 recorreguts.

Transport fiable

Notícies relacionades

En total, en aquest 2023, Territori haurà invertit un total de 64,3 milions d’euros a la xarxa de busos interurbans, un 8,6% més que el 2022 i un 26,5% més que el 2019, l’any previ a la pandèmia. D’aquí que ara, el setembre del 2023, el Govern pugui presumir de tenir més connexions i més usuaris que mai, que es beneficien tant del reforç del sistema com de les bonificacions tarifàries. També, ha relatat Capella, per les deficiències de Rodalies, que des del seu punt de vista no és un transport «fiable», pel que ha reclamat, una vegada més, el traspàs total del sistema per poder gestionar-lo des de la Generalitat com ja aconsegueix FGC. «No vull semblar ploramiques –ha reblat la consellera–, però és evident el contrast entre una cosa i l’altra. Necessitem un servei ferroviari del qual la gent es pugui refiar, com passa amb el transport per carretera i amb Ferrocarrils».

Aquest serà sens dubte un de els temes que Capella abordarà amb la ministra de Transport, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, en la reunió prevista per al 13 de setembre. «No tancarem res en aquesta trobada –ha avançat la consellera de Territori–, però sí que és recomanable que el responsable (de Rodalies) doni la cara.