Amb destí a Barcelona

Centenars d’espanyols atrapats a Los Angeles des de dissabte denuncien que Level va cancel·lar els seus vols

Prop de 300 viatgers que no poden tornar a la capital catalana acusen la companyia de baix cost de «desinformació» i «desemparament»

Un fals vistaire abusava de menors migrants fent-los creure que els fitxaria per a clubs de Barcelona

El temporal a les Balears i Catalunya obliga a cancel·lar o desviar més d’un centenar de vols

Centenars d’espanyols atrapats a Los Angeles des de dissabte denuncien que Level va cancel·lar els seus vols

Lluís Tubau

4
Es llegeix en minuts
Beatriz Pérez
Beatriz Pérez

Periodista

Especialista en sanitat, temes de salut

Ubicada/t a Barcelona, Catalunya, Espanya

ver +

Centenars d’espanyols denuncien que estan atrapats des de dissabte a Los Angeles (EUA), sense poder tornar a Barcelona, perquè la companyia de baix cost i llarga distància Level (sota la qual opera Iberia) ha cancel·lat els vols que connecten les dues ciutats. Level opera els dos vols amb avions Airbus A330-200 amb una configuració de 314 seients. Segons la companyia, hi ha una mica menys de 280 persones per cada vol, és a dir, en total (entre els que esperen a Barcelona i els que esperen a Los Angeles) hi ha uns 500 viatgers afectats.

Aquesta incidència, denuncien els passatgers, es produeix en unes dates clau, just a la tornada a la feina de moltes persones. Un dels afectats és Lluís Tubau, veí d’Hostalric (Girona), que havia de volar amb la seva família dissabte passat, a les 19.55 (hora nord-americana), al vol IB2624 amb destí Barcelona. Tubau acusa la companyia de «desinformació» i de «desemparament» cap als viatgers.

«Teníem contractat un vol de retorn, des de Los Angeles, i quan vam anar a fer el ‘check-in’ vam veure que s’havia cancel·lat. Ens van dir que per problemes tècnics, però no ens van donar cap referència més», explica Tubau a EL PERIÓDICO per telèfon. Level, la companyia, els va donar targetes d’embarcament per al mateix vol l’endemà, i van enviar aquesta i altres famílies a l’hotel més pròxim a l’aeroport. Però l’endemà va passar el mateix. «Tot i que el vol va estar obert tot el dia [és a dir, es podien comprar bitllets fins a dues hores abans], a l’arribar al taulell ens van dir que estava cancel·lat», relata Tubau.

«Problemes tècnics»

Fonts de Level confirmen a aquest diari que, «per motius tècnics», el vol del 26 d’agost amb sortida de Barcelona i destí Los Angeles, va haver de cancel·lar-se, amb la qual cosa, de la mateixa manera, es va veure afectat el vol de tornada, amb origen Los Angeles. «Des d’aquell mateix moment, l’aerolínia va proporcionar assistència i bons al passatge en els dos aeroports. Ahir diumenge 27 d’agost, es va fer el reacoblament del passatge amb destí Los Angeles en diferents vols el dia d’avui, de la mateixa manera que continuem treballant per completar al més aviat possible el reacoblament del passatge a Los Angeles amb destí a Barcelona. A aquesta hora, queda menys del 15% del passatge amb destí a Barcelona a reacoblar», assenyalen aquestes fonts.

Tot i això, segons Tubau, la problemàtica és més gran i hi ha al voltant de «mil persones afectades», perquè Level va cancel·lar diversos vols des de divendres, no només el que cobreix el trajecte de Barcelona-Los Angeles i viceversa. Els afectats han creat un grup de WhatsApp, a què ha tingut accés aquest diari, per comunicar-se entre ells. Tots es queixen del mateix: que ni Level ni companyies com Iberia o Vueling (que té codi compartit amb Level) els donen resposta ni telefònica, ni a través del correu electrònic. «Hi ha molta desinformació», assenyala Tubau.

Els passatgers denuncien, a més, la gestió que està fent Level de la situació. «A nosaltres ens va oferir tornar amb American Airlines demà dimarts a les 7 del matí via Nova York. Vam anar a la finestreta d’American Airlines i ens van dir que, tot i que tenien la reserva, no podien emetre’ns el bitllet perquè Level no havia pagat encara els seients», explica Tubau, que encara no sap quan podran tornar a Barcelona.

«Estem desemparats»

Altres famílies critiquen que les estan separant per tornar a Barcelona. Asseguren que Level, en el seu intent de buscar buits lliures en altres vols, posa per exemple els pares en un avió i els fills petits en d’altres. Alguns s’han negat a viatjar en aquestes circumstàncies. «És una situació dramàtica i ens sentim desemparats. Hi ha molta desinformació i molta gent penjada. Per això hem decidit avisar els mitjans de comunicació», diu Tubau.

Notícies relacionades

Level assegura a aquest diari que està fent «el màxim esforç» per reacoblar tot el passatge d’aquests vols tan aviat com sigui possible. «Estem en un període d’alta ocupació dels vols, a la qual cosa s’ha sumat les adversitats meteorològiques d’ahir, amb impacte en l’operativa de les aerolínies i que, per tant, han suposat una altra complicació afegida als reacoblaments», assenyalen fonts de la companyia. Segons aquestes, «al llarg del dia d’avui», la totalitat de les persones seran ressituades en diferents vols per arribar als seus destins finals.

Si bé Level reconeix «una incidència puntual» en l’emissió d’alguns bitllets en el procés de reacoblament amb altres aerolínies, garanteix «la disponibilitat de plaça i reserva en els vols abans de comunicar-ho individualment a cadascuna de les persones» amb el nou localitzador que se’ls està emetent.