Aeroports

L’OCU denuncia: Aquestes companyies aèries cobren suplements ‘abusius’ per portar equipatge de mà només a Catalunya

L’augment d’aquestes tarifes per equipatge de mà s’associa a la prestació de serveis addicionals (no sol·licitats)

L’OCU denuncia: Aquestes companyies aèries cobren suplements ‘abusius’ per portar equipatge de mà només a Catalunya

Ferran Nadeu

1
Es llegeix en minuts
El Periódico

La Delegació a Catalunya de l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) ha denunciat davant l’Agència Catalana de Consum aquestes sis companyies: Aegean Airlines, Finnair, Norwegian Air Shuttle, Ryanair, Singapore Airlines i Vueling, per imposar als viatgers que surten dels aeroports catalans el cobrament d’un suplement per l’equipatge de mà.

 

Aquest suplement, amb un import que s’ha anat incrementant en els últims mesos, oscil·la entre els 5 i 40 euros per persona i trajecte segons la companyia, fins als 75 euros que poden cobrar actualment.

 

L’augment d’aquestes tarifes per equipatge de mà s’associa a la prestació de serveis addicionals (no sol·licitats) com canvis de vol, prioritat en l’embarcament o elecció de seient. Fins al punt de modificar les seves tarifes de manera que resulti més econòmic facturar l’equipatge que poder portar una maleta de mà a bord.

 

Aquest càrrec addicional i l’estratègia tarifària implantada incompleixen la normativa en vigor aplicable, són contraris a les bones pràctiques i són totalment abusius per als drets dels passatgers reconeguts en la llei navegació aèria, en el seu article 97, i generen un greu desequilibri de prestacions entre el passatger i la companyia, en perjudici del consumidor.

 

És més, hi ha sentències contràries a aquesta pràctica, tant del Tribunal de Justícia de la Unió Europea (18 de setembre del 2014) com dels Jutjats Mercantils espanyols. En aquestes sentències s’estableix la distinció clara entre l’equipatge que viatja al celler de l’avió, el cobrament del qual és lliure, i l’equipatge «no facturat», com és el cas de l’equipatge de mà, un element indispensable del transport aeri que la companyia està obligada a traslladar sense poder exigir cap tipus de sobrecost. De fet, no hi ha serveis associats a aquest equipatge, ja que és el mateix usuari el que el porta i el custodia.

Notícies relacionades

 

OCU Catalunya ha sol·licitat a l’Agència Catalana de Consum que iniciï un procediment d’inspecció sobre aquestes companyies, respecte a aquest tipus de pràctiques, i procedeixi a imposar la sanció corresponent.

Temes:

OCU