En begudes ‘light’
L’OMS declara l’edulcorant aspartam com a possiblement cancerigen
L’aspartam, un edulcorant artificial molt utilitzat en els refrescos i altres productes alimentaris, és «possiblement» cancerigen per als éssers humans, va indicar divendres l’Organització Mundial de la Salut (OMS), tot i que sense modificar la dosi diària considerada segura. «No estem aconsellant a les empreses que retirin els seus productes ni aconsellant als consumidors que deixin de consumir-los per complet», va aclarir Francesco Branca, director del departament de Nutrició, Salut i Desenvolupament de l’OMS.
L’aspartam es troba en milers de productes anomenats ‘lleugers’, ‘light’ o ‘0%’: begudes, postres, dolces, productes lactis, xiclets, productes hipocalòrics o aprimadors.
També és un edulcorant de taula, el petit «terròs de sucre» que es posa al cafè. A més, és present en més de 600 medicaments. En l’actualitat, s’estima que 200 milions de persones arreu del món en consumeixen de manera regular. L’aspartam està referit a la Unió Europea amb el codi E 951.
Els experts, que es van reunir del 6 al 13 de juny, van concloure que l’edulcorant «pot ser carcinogen per als éssers humans», cosa que l’inclou en el grup 2B de la classificació de l’IARC.
«Indicacions limitades»
La decisió d’incloure l’aspartam en aquest grup es va prendre sobre la base d’«indicacions limitades» relacionades amb el càncer en humans, en particular, per al carcinoma hepatocelular, un tipus de càncer de fetge, segons l’OMS.
També es van observar indicacions limitades respecte al càncer en animals de laboratori.
Segons Branca, es necessiten estudis addicionals «per aclarir encara més la situació».
El Comitè Mixt d’Experts en Additius Alimentaris de l’OMS i la FAO (l’Agència de les Nacions Unides per a l’Agricultura i l’Alimentació) també va avaluar entre el 27 de juny i el 6 de juliol els riscos associats amb l’aspartam.
En aquest cas, va concloure que les dades avaluades no proporcionaven prou motius per justificar una modificació de la dosi diària permesa establerta des de 1981.
Notícies relacionadesAquesta dosi és d’un màxim de 40 mg per quilo de pes corporal i significa que una persona pot consumir aspartam «sense risc» dins d’aquest límit.
Un adult de 70 kg hauria de consumir entre 9 i 14 llaunes diàries d’un refresc ‘light’ (amb 200 a 300 mg de l’edulcorant) per superar la dosi permesa. Això suposant que no hagi ingerit aspartam contingut en altres productes.
- Londres 1960 L’única vegada que Espanya tampoc va participar a Eurovisió: aquest va ser el motiu
- Ensenyament A 4t d’ESO triaran entre matemàtiques acadèmiques o pràctiques
- Per indemnitzacions Les velles patates Corominas de Badalona deixen un deute de 200.000 euros al final de la seva liquidació
- A Collserola Trobats 50 senglars morts dins del radi d’afectació de la pesta porcina africana
- La tornada del rei Rosalía, eclipsada: els cantants i cançons més escoltades a Spotify Wrapped 2025
- Automobilisme Lando Norris conquista el Mundial de Fórmula 1 i evita el miracle de Verstappen
- Consulta popular Guanya el ‘sí’ a Gósol i el municipi passarà a formar part de la província de Barcelona
- Crisi sanitària Així operen els gossos que rastregen a la recerca de senglars morts per la pesta porcina
- Pesta porcina Experts catalans, espanyols i europeus rastrejaran la possible fuga de la pesta porcina des d’un laboratori
- La legislatura catalana Òscar Ordeig, el conseller amb més ‘aldarulls’ sobrevinguts al Govern
