En begudes ‘light’
L’OMS declara l’edulcorant aspartam com a possiblement cancerigen
L’aspartam, un edulcorant artificial molt utilitzat en els refrescos i altres productes alimentaris, és «possiblement» cancerigen per als éssers humans, va indicar divendres l’Organització Mundial de la Salut (OMS), tot i que sense modificar la dosi diària considerada segura. «No estem aconsellant a les empreses que retirin els seus productes ni aconsellant als consumidors que deixin de consumir-los per complet», va aclarir Francesco Branca, director del departament de Nutrició, Salut i Desenvolupament de l’OMS.
L’aspartam es troba en milers de productes anomenats ‘lleugers’, ‘light’ o ‘0%’: begudes, postres, dolces, productes lactis, xiclets, productes hipocalòrics o aprimadors.
També és un edulcorant de taula, el petit «terròs de sucre» que es posa al cafè. A més, és present en més de 600 medicaments. En l’actualitat, s’estima que 200 milions de persones arreu del món en consumeixen de manera regular. L’aspartam està referit a la Unió Europea amb el codi E 951.
Els experts, que es van reunir del 6 al 13 de juny, van concloure que l’edulcorant «pot ser carcinogen per als éssers humans», cosa que l’inclou en el grup 2B de la classificació de l’IARC.
«Indicacions limitades»
La decisió d’incloure l’aspartam en aquest grup es va prendre sobre la base d’«indicacions limitades» relacionades amb el càncer en humans, en particular, per al carcinoma hepatocelular, un tipus de càncer de fetge, segons l’OMS.
També es van observar indicacions limitades respecte al càncer en animals de laboratori.
Segons Branca, es necessiten estudis addicionals «per aclarir encara més la situació».
El Comitè Mixt d’Experts en Additius Alimentaris de l’OMS i la FAO (l’Agència de les Nacions Unides per a l’Agricultura i l’Alimentació) també va avaluar entre el 27 de juny i el 6 de juliol els riscos associats amb l’aspartam.
En aquest cas, va concloure que les dades avaluades no proporcionaven prou motius per justificar una modificació de la dosi diària permesa establerta des de 1981.
Notícies relacionadesAquesta dosi és d’un màxim de 40 mg per quilo de pes corporal i significa que una persona pot consumir aspartam «sense risc» dins d’aquest límit.
Un adult de 70 kg hauria de consumir entre 9 i 14 llaunes diàries d’un refresc ‘light’ (amb 200 a 300 mg de l’edulcorant) per superar la dosi permesa. Això suposant que no hagi ingerit aspartam contingut en altres productes.
- ChatGPT La IA aposta per aquest barri de Barcelona per viure: "On tradició i modernitat es troben"
- Previsió meteorològica El Nadal arribarà amb pluges, nevades i molt fred a Catalunya: aquestes són les previsions per a les pròximes setmanes
- L’Hospitalet Illa i Quirós firmen el soterrament de la Granvia
- La duresa d’una malaltia El pitjor moment en la vida de Jordi Cruyff
- LA PRESSIÓ FISCAL Un veí de Collbató aconsegueix que li retornin diners de la taxa de residus
- CAS SEPI El jutge deixa lliure Leire Díez, l’expresident de la SEPI i el ‘soci’ de Cerdán al no demanar la fiscal el seu ingrés a la presó
- Obituari Mor l’exdirectiu del Barça Gabriel Masfurroll
- Lloc recomanat El petit poble de Tarragona que 'National Geographic' considera "una obra d'art"
- Condemna històrica del Suprem El futur de García Ortiz: una petició de nul·litat i la incògnita de la seva continuïtat en la carrera
- Gestió de la salut pública El 60% d’infeccions emergents tenen origen animal: «Els veterinaris som clau en les crisis sanitàries»
