Educació

Salut mental a les aules: els experts advoquen perquè els alumnes coneguin casos en primera persona

«Vaig acabar a urgències després d’un intent de suïcidi perquè no vaig saber demanar ajuda abans i vaig arribar al meu límit»

¿Com detectar si el teu fill adolescent s’autolesiona i què fer?

Salut mental a les aules: els experts advoquen perquè els alumnes coneguin casos en primera persona

Laura Guerrero

3
Es llegeix en minuts
Marina Tovar

Obertament, una entitat que treballa per eliminar l’estigma que encara pesa sobre els trastorns de salut mental, va crear el projecte ‘¡What’s Up! ¿Com vas de salut mental?’ el 2015 per acompanyar els joves des de l’aula i introduir la salut mental en el currículum escolar a través de material didàctic. També ofereixen als docents materials per crear espais segurs a les aules en els quals parlar i trencar tabús. Amb la col·laboració del Departament d’Educació de la Generalitat ofereix 16 unitats didàctiques en les quals es treballa la salut mental dins de les matèries curriculars de sis àmbits de primer a tercer de l’ESO.

Obertament, que des del 2015 porta testimonis a les aules, detecta un augment de la predisposició de l’alumnat a obrir-se

Més de la meitat dels trastorns mentals, segons dades de l’OMS, es produeixen abans dels 14 anys. En conseqüència, l’àmbit educatiu pot tenir un gran impacte en la manera en la qual els adolescents gestionen i viuen la salut mental. El professorat figura allà en primera línia per guiar l’alumnat. Obertament alerta que els docents assumeixen aquesta tasca sense una formació suficient i amb pocs recursos per gestionar-ho.

«La situació dels docents és molt compromesa, perquè no tenen prou recursos»

«La situació dels docents és molt compromesa. Han de fer front a moltíssimes hores davant de nens i adolescents i no tenen ni informació, ni material, ni preparació emocional ni res», resumeix Mary Recio, que ha sigut professora d’institut i que ha viscut en primera persona problemes de salut mental. Ara és activista d’Obertament i participa en el projecte ‘¡What’s Up!’ amb el seu testimoni.

I és que els testimonis en primera persona a les aules són un dels instruments més potents per ajudar a eliminar estigmes. Els activistes d’Obertament comparteixen les seves experiències per normalitzar la realitat de conviure amb un trastorn mental. A través de les seves històries, els alumnes trenquen els estereotips i prejudicis i veuen que hi ha llum i que la recuperació és possible.

«La situació actual de malestar mental és real i persisteix l’estigma fruit de la ignorància i el rebuig», assenyala Recio. Ella té la visió de les dues cares de la problemàtica, com a persona que ha patit aquest estigma i com a professora que es veu desbordada per la falta de recursos per lluitar-hi. Va ser professora durant 15 anys, una feina a la qual es va entregar sense límits. «Això em va portar a un quadro greu de depressió i ansietat», explica.

«El programa de ‘¡What’s Up!’ és molt important. Dona les eines per treballar la salut mental a les aules i així els adolescents poden veure que no estan sols, que hi ha persones amb les mateixes angoixes i situacions que ells, i que no són persones estranyes».

Des que Obertament va arrencar el 2015 fins ara, l’entitat observa canvis, lents, però segurs. Han detectat, per exemple, que l’alumnat es pren seriosament el tema i estan més disposats a parlar de les seves emocions amb el professorat.

Notícies relacionades

Tot i així, queda molta feina per fer. «L’estigma és difícil d’erradicar. L’única manera d’eliminar-lo és visibilitzar-lo i espulsar-lo», rebla Recio.

Els professors de secundària que vulguin accedir als materials didàctics només cal que entrin a la web d’Obertament i que s’hi registrin. S’ofereixen els materials didàctics per a cada assignatura, vídeos de testimonis, recursos externs i un fòrum per a docents.