Dia Mundial contra l’Abús a la Gent Gran
Negligència, abandonament i abús econòmic: un de cada sis avis pateix maltractament
Una de les formes de violència i maltractaments més invisibilitzades i amb menys recursos de detecció són els que pateix el col·lectiu de gent gran. De fet, segons l’últim informe de l’Organització Mundial de la Salut, del 2022, s’estima que una de cada sis persones més grans de 60 anys (15%) ha patit algun tipus de maltractament en el seu entorn. Aquesta xifra, no obstant, és tan sols la punta de l’iceberg, ja que les entitats recorden que només es denuncien 1 de cada 24 casos.
En aquesta radiografia despietada del desemparament, l’abús econòmic, la negligència i l’abandonament figuren com les situacions de maltractament més freqüents, segons denuncien les entitats del sector amb motiu del Dia Mundial de Presa de Consciència de l’Abús i Maltractament contra la Gent Gran, que se celebra aquest dijous 15 de juny.
«Permanent vulneració de drets»
Precisament, 91 col·lectius públics i privats catalans vinculats al Moviment per Aturar el Maltractament a la Gent Gran celebren avui unes jornades per denunciar «la permanent vulneració de drets» i «la necessitat de canvis al marc legal i social».
El repte de construir una societat basada en les cures i experiències innovadores com el model assistencial de l’Alt Empordà –en el qual l’atenció social i sanitària s’entenen de manera integrada– són qüestions que s’abordaran en el programa.
A més, l’organització de les jornades també reclama revertir la fractura digital, que genera indefensió i discriminació en el col·lectiu, així com millores del marc legal a fi d’agilitzar els procediments judicials (actualment, els processos per sol·licitar mesures de suport poden durar un any, quan «la situació de vulnerabilitat i fragilitat és extrema»), brindar protecció efectiva i àgil, i que hi hagi fiscalia i jutjats especialitzats.
Elevades taxes de maltractament
Notícies relacionadesPer al Moviment per Aturar el Maltractament a la Gent Gran, resulta igualment nuclear la millora dels recursos i serveis que reben les persones grans maltractades. Entre els quals, la formació específica per detectar, avaluar i intervenir en els casos de violència i el reforç de l’atenció telefònica i els allotjaments específics per al col·lectiu.
Sense caure en l’alarmisme, les entitats recorden que les taxes de maltractament a les institucions –com les residències d’avis i els centres d’atenció crònica– són elevades. Segons l’informe de l’OMS del 2022, dos de cada tres treballadors d’aquests centres refereixen haver infligit algun tipus de maltractament l’últim any. L’organització considera que aquest problema augmentarà a molts països a causa del ràpid envelliment de la població. El col·lectiu de persones més grans de 60 anys es duplicarà en els pròxims anys: passarà de 900 milions el 2015 a 2.000 milions el 2050.
- El temps Desembre es complica a Catalunya: pluges, borrascas i la incògnita de la neu per Nadal
- Concurs 55 candidats estrella de tot el món opten a dissenyar el Liceu Mar
- Tradicions amb encant El poble de Catalunya que té un pessebre vivent de més de 200 persones: dia, horari i entrades
- Lloc recomanat El petit poble de Tarragona que 'National Geographic' considera "una obra d'art"
- Platja El pacífic poble a només 15 minuts de Santa Coloma de Gramenet: espectacular
- Postura ferma Salvador Sobral rebutja tornar a Eurovisió el 2026 i marca una línia vermella amb Israel
- El Govern defensa l’IRTA-CReSA La Generalitat reitera que no hi ha «cap indici» que el brot de pesta porcina sortís d’un laboratori
- Hostaleria Abaixa la persiana el restaurant de Pep Guardiola: últims dies
- Pla del Govern Catalunya renovarà 20 barris degradats amb una inversió total de 412 milions
- Previsió meteorològica Catalunya reactiva els seus plans davant inundacions davant les intenses pluges previstes per a aquest divendres i dissabte
